een compressor - drie verdampers

• terpstra

Hoezo sjef?

• Peter R

sorry R22T >> R422 a b c d ?

• sjef

Heb jij daar een kristallen bol of zo? Volgens mij is het ene locatie de ander niet, en wat op de ene plek wel werkt hoeft elders niet altijd te functioneren. Er kan zoveel veranderen door iets heel subtiels.

Je kan onmogelijk bepalen wat en hoe die betreffende installatie zich gaat gedragen en hoe je het moet aanleggen zonder er meer gegevens van te hebben. Tenminste ik niet,

ik weet dat jij meer ervaring hebt maar dat maakt in deze situatie volgens mij niks uit.

• terpstra

Hoi sjef,

heb je wel gelezen wat ik heb geschreven? of nieuwe lokatie weer éé ruimte wordt zoals bestaand, of deze even groot is, indien het verdeeld moet worden over meerdere ruimten (waar het eerst één was), er waarschijnlijk (ik weet wel zeker) er een probleem is c.q. komt, het soort koudemiddel, leidngwerk afhankelijk van lengtes leidingen en capaciteit vedampers (er van uitgaande dat deze alledrie het zelfde zijn) waarschijnlijk rond de 5.5 KW per stuk, zal je hoofdzuigleiding tussen compressor en 1e verdamper het grootst zijn (diameter), tussen 1e en 2e iets kleiner en tussen 2e en 3e nog iets kleiner. (waarschijnlijk)

Ik weet natuurlijk niet de capaciteit van verdampers maar 3stuks bij 14 KW compressor capaciteit zal ik er niet zo heel ver naast zitten.

Ik heb dit uiteindelijk even genoemd als voorbeeld.

Dan weet niet welk product er op de oude lokatie gekoeld is. daarmee doel ik over het temp. verschil waar verdampers op geselecteerd zijn. Ook is niet bekend wat op de nieuwe lokatie gekoeld gaat worden.

Als inst. in verleden pakken melk heeft gekoeld, waarmee je uit kunt met een grote dT bv 10K, over je blok (niets te maken met uitdrogend product en dus voor een kleinere koeler zou kunnen kiezen, dit i.v.m. prijs)

Je gaat deze installatie toepassen voor vleesopslag, dan heb je een klein probleemje (dat vette varken komt er een beetje magertjes uit):P ben ik bang voor. Maar ja, koelen doet ie wel.

Johanb geeft aan “Nu heb ik tijdens de koeltechnieklessen d’er wel iets van gezien maar ik denk veel te weinig.”

“er iets van zien”, wat Johanb stelde, is natuurlijk niet voldoende. Dat is helemaal niet erg, alleen hoogstwaarschijnlijk heeft hij deze stof nog niet gehad, het selecteren en diameters bepalen. Tevens leer je in de praktijk ook veel aan zaken die je tegen komt (dat leer je op school niet) wat je eerst moet controleren, dat betekend alle componenten nalopen of het geheel wel klopt, en dan zeker in de nieuwe situatie.

ook de vraag van johanb “maar wat als er afwijkingen zijn in de andere koelcel” welke afwijkingen? johanb is geweest te kijken ik niet.

Het komt hier op neer, als johanb installatie terug copieert in nieuwe ruimte zal deze technisch gezien gewoon goed draaien. Ik zie daar geen probleem. Alleen hoe het product gaat reageren dat weet ik natuurlijk niet.

snap ie???????????? ;)

• johanb

dag jongens,

Vroeger was de koelcel voor bloemen en nu ook.

johanb

• sjef

er van uitgaande dat deze alledrie het zelfde zijn) waarschijnlijk rond de 5.5 KW per stuk, zal je hoofdzuigleiding tussen compressor en 1e verdamper het grootst zijn (diameter), tussen 1e en 2e iets kleiner en tussen 2e en 3e nog iets kleiner. (waarschijnlijk)

het is idd waarschijnlijk pak m beet ongeveer en circa plus minus. Ik weet je hebt goede bedoelingen maar eerlijk

gezegd ik kom nog al wat kunstwerken tegen her en der en daar werkt het gewoon naar behoren. Maar owee als er ergens

iets verandert dan trekt het de hele installatie uit balans. Waar jij het over hebt is als alles kloppend en en volgens norm

is gebouwd.

Dat is wat ik bedoel mvg Sjef

• Willem

Volgens mij mag je geen R22 (of R22T) meer gebruiken bij verplaatsen naar andere lokatie, je bent dan aangewezen op drop ins als 417 en 422 bijvoorbeeld, dit geeft nodige complicaties als capaciteitsverlies, olieretourproblemen en deformatie van bepaalde afdichtingen met risico lekkages. Ombouwen naar 404 is ook optie, je zal in elk geval moeten rekenen en overwegen wat de mogelijkheden en voors en tegens zijn (en niet geheel onbelangrijk als je hiervoor kiest het risico geheel bij de klant leggen!!!!).

Mijn mening, aanbevelen van een nieuwe installatie!!!!!, brandt je vingers niet en uiteindelijk iedereen tevreden (ook klant, ondanks investering, maar probleemloze installatie die gereed is voor de toekomst)

• sjef

amen!!

• terpstra

Ja jsef, waarschijnlijk, doe niet zo moeilijk, een ander mag ook wel een beetje nadenken. Als je je hele leven alleen maar voorgekoud krijgt hoe iets zit, weet je het op je 80e nog niet.

Maar ik meende een tijd geleden te hebben gelezen dat jij ook niet aan bereken deed. Het was mij al eens eerder opgevallen dat je van een mug een olifant wil maken. Kom nou niet weer met “je hebt langer ervaring dus zal jij het wel weten” is een beetje bull shit. Zelf nadenken, en als je denkt er niet uit te komen, niet aan beginnen.

• terpstra

Ja jsef, waarschijnlijk, doe niet zo moeilijk, een ander mag ook wel een beetje nadenken. Als je je hele leven alleen maar voorgekoud krijgt hoe iets zit, weet je het op je 80e nog niet.

Maar ik meende een tijd geleden te hebben gelezen dat jij ook niet aan bereken deed. Het was mij al eens eerder opgevallen dat je van een mug een olifant wil maken. Kom nou niet weer met “je hebt langer ervaring dus zal jij het wel weten” is een beetje bull shit. Zelf nadenken, en als je denkt er niet uit te komen, niet aan beginnen.

Je hebt nog niet goed gelezen sjef.