een compressor - drie verdampers

• sjef

::o

• Paul

ik heb hier een gelijkaardige situatie met een klant die 3 DWM Copeland compressoren heeft overgenomen van

een andere locatie met apparte verdampers om een groenten koelkamer te koelen. De bestaande koelvloeistof

is ook R22; Wat zou het beste resultaat geven voor een 600m3 ruimte? met 4 verdampers en 3 compressoren?

• sjef

de bestaande configuratie lijkt mij

• terpstra

Hoe groot waren de drie ruimtes bijelkaar?

Lijkt mij beter hier dan eerst een koellast berekening te maken om te kijken of je drie compressoren voldoende capaciteit hebben.

Indien dit nou niet het geval is heeft een 4e verdamper niet zoveel nut. Je compressoren is bepalend voor de koelcapaciteit en je verdampers voor de produkt condities in de cel.

Installatie kun je overzetten naar R404a. Olie vervangen en ventielen. Moet je wel controleren wat deze compressoren met R404a aan capaciteit hebben (zal iets hoger liggen)

• Paul

Niet evident om een klant die recup doet van toestellen te overtuigen. Het is een koelkamer dat binnen een gebouw

wordt geplaatst. De verdampers natuurlijk in de koelkamers plaatsen….de DWM Copeland compressors kunnen boven

de koelkamer geplaatst worden of best in open lucht? Waarschijnlijk best op het dak van de koelkamer om geen te grote

niveau verschillen te hebben met de leidingen?

• sjef

terpstra, hoe kom je aan 3 ruimtes? sommige DWM hebben al een esterolie in combi met R22, lijkt mij dan gewoon

ander gas er in draaien maar. Als er dus die esterolie in zit dan hoop ik voor Paul dat de installatie fatsoenlijk

is afgekoppeld en bewaard het is heel lastig om het vocht uit de olie te krijgen.

En omdat hij aangeeft 3 dwm en 4 verdampers. is het waarschijnlijk capaciteit geregeld.

Het zijn dus geen gelijke compressors. Dit zal dus nog een aandachtspunt zijn als de huidige configuratie gaat wijziggen.

• terpstra

weet ik niet, nog maals gelezen 3 compressoren maar inderdaad niet 3 koelkamers.

Verkeerd gelezen.

Inderdaad er zijn R-22 compressoren met esterolie, Alleen ik heb niet uit Paul z'n verhaal kunnen halen dat dit er al in zit. Meestal staat het wel op de compressor type plaatje. Maar ja olie vervangen zijn uiteindelijk niet de kosten.

ook is niet bekend of we hier over een centraal systeem praten of 3 losse groepen.

Paul heeft het over “niveau verschillen”. Nu daar hoef je niet bang voor te zijn, mits je de juiste leidingdiameters toepast en hoogte die je moet overbruggen. Als dit 2 of 5 of 10 mtr. zou zijn is dit volgens mij geen probleem als je maar de juiste diameters gebruikt en oliebochten toepassen.

Waaruit bestaat de compressor groep? uit 3 aggregaten?, of 3 compressoren op samenbouw met losse condensor?

Waarom wil Paul 4 verdampers gebruiken i.p.v. de 3 aanwezige?

• terpstra

Dit snap ik niet helemaal, wat bedoel je, overtuigen waarvan?

“Niet evident om een klant die recup doet van toestellen te overtuigen.”

• Paul

hallo….. even ter verduidelijking: het is een koelkamer van ongeveer een 600m3 dat de klant bouwt en die heeft ook

als recup, 3 compressoren en 4 verdampers van ergens anders overgenomen met het idee kosten te drukken. Het zijn

dus DWM Copeland compressors en Helpman verdampers met R22 koelvloeistof, bouwjaar 1989. Inderdaad, best de

kenmerken op te vragen van elke compressor….. indien interesse, de job is in het Antwerpse…..

• sjef

Paul aan die ouwe meuk gaat niemand zijn vingers branden, bovendien een installateur zal in 99,9% van alle gevallen

niet het materiaal installeren die een klant ergens op de kop heeft weten te tikken. Probeer het eens op een Poolse

site of zo