testen oliedruk pressostaat

• edwin

Hoe test je een oliedruk pressostaat in een koelmachine?

• sjef

je kan het stekkertje er af trekken dan moet ie binnen een ingestelde tijd uitgaan op oliedruk.

Maar dan test je eigenlijk niet de pressostaat zelf. Dit is best lastig bij een machine die in bedrijf is vind ik

• terpstra

Het mooiste is natuurlijk als er een manometer op zit waar je de oliedruk werkelijk op kunt zien, aan de hand daarvan zou je kunnen bepalen of de oliedruk hoog genoeg is.

Misschien je manometer tussen oliepomp en olie aansluiting pressostaat (meestal onderzijde) zetten om de druk te kunnen zien. Kijken op olie pressostaat of diff. (er zijn er ook met vaste instelling) juist staat.

• Peter R

voordat je een olie druk pressostaat op een in werking zijnde machine gaat controleren MOET je eerst de olie zeef vervangen of schoonmaken vaak krijgt de olie press de schuld maar zit de zeef dicht met bagger dus ??

peter

• terpstra

kun je dit zien als er een oliedruk manometer op zit? (misschien dat deze dan een lage oliedruk aangeeft)

Ik heb dit nog niet zo onder handen gehad.

• Peter R

Terpstra,

als je een oude compressor hebt die al een beetje versleten is dan is de druk ook lager maar voor alle zekerheid moet je het filter schoonmaken of verwisselen en de olie vervangen als dat gebeurd is dan weet je dat de te lage druk door slijtage komt anders kun de je olie druk press altijd nog vervangen

peter

• sjef

Heren, Edwin wil de oliedruk pressostaat testen en niet de oliedruk, waarschijnlijk gaat het zelfs om een nieuwe installatie!

Beste Edwin wat volgens mij de beste manier is om dit te testen is als volgt,

is een beetje onorthodox maar je moet wat, je gaat de lp overbruggen vervolgens de klemmen los van de compressor

tijdelijk de draden in een kroonsteen plaatsen, je stelt nu de installatie in bedrijf omdat de compressor nu niet draait

zal de oliedruk ook niet stijgen waardoor de het relais van de compressor zal afvallen wel even checken in de best.kast

houd er rekening mee dat bij de opstart de oliedruk tijdelijk wordt overbrugd dus het zal ongeveer 90 sec duren

voordat de oliedruk press zal afvallen en daardoor ook het motorrelais

succes

• P.Ouwendijk

Kan je niet tijdens het draaien de stuurstroom uitzetten dan heb je druk in de installatie en dan de zekeringen eruit draaien of de automaat uitzetten

stuurstroom aan en dan ± 90 - 120 sec wachten afhankelijk van de vertraging van de pressostaat en dan moet hij uitschakelen.

Hoef je ook niets los te maken.

Groet Piet

• sjef

hmm, zou ook kunnen, maar waarom is druk gewenst? afhankelijk van je besturing krijg je of een fuse fault of sommige

thermische pakketten hebben een fasebewaking die gaat er dan ook uit. Dus dan is het moeilijk te bepalen waarop

de installatie uit gaat lijkt mij dan

• P.Ouwendijk

Jij overbrugt de lagedrukpressosaat bij mijn methode hoeft dat niet en de stuurstroom is meestal niet met een contact uitgevoerg gewoon 2 plg.

Groet

Piet