onderkoeling

• sjef

Beste, mensen heeft het nut om de zuigleiding niet te isoleren in de gekoelde ruimte zelf bv bi een wand koeling en de vloeistofleiding hier tegen aan te leggen, krijg ik hier dan onderkoeling? ook mede door de gekoelde ruimte zelf

Of moet de onderkoeling direct na het vloeistof vat gecreerd worden omdat je misschien onderweg al een beetje flash

hebt?

• terpstra

Nee lijkt mij niet een goed plan. Je zult waarschijnlijk wel eens een warmtewisselaar in zuigleiding hebben gezien, waar als een spiraal, de vloeistofleiding omheen loopt.

Deze zal nagenoeg altijd nabij verdamper zitten.

Je zou je leidingen dan wel voor een heel eind door de cel moeten laten lopen wil je daar enig effect van krijgen zoals je het stelde.

Dan zou je nog beter, je vloeistofleiding aan zuigleiding kunnen vastzetten en dan leidingisolatie er omheen doen. (zal een betere werking hebben) ben ik trouwens ook niet z'n voorstander van.

• Peter R

een warmtewisselaar is energie vernietiging je probeert de zuiggassen zo koud mogelijk in de compressor te krijgen, warm zuiggas heeft een groter volume dus moet je ook een compressor met een groter slagvolume nemen voor dezelfde capp en let op het rendement van de comp.

er zijn wat eenvoudige formules voor deze berekening

zet het zoekproces eens in een diagram met en zonder warmte wisselaar

peter

• sjef

Nou als ik dat in een diagram plaats dan heeft mijn vloeistof een lagere temperatuur en energie inhoud,

dus dan lijkt het net of dat ik meer warmte kan opnemen in de verdamper.

Daarentegen heeft het zuiggas dan wel een grotere overhitting, maar als de condensor

dit kwijt kan lijkt me dit toch geen probleem. Of heb ik het mis?

Ik kwam dit namelijk onlangs tegen in een wandmeubel daar kwam de isolatie tot net in de meubel en verliep hier samen

met de vloeistof leiding (aan elkaar ge tywrapped) een meter of 2 in de lekbak (gekoelde ruimte) tot het ventiel.

Ik vond het er een beetje raar uitzien maar aan de andere kant dacht ik dat was gedaan om onderkoeling te creëren

Hebben jullie dit ook wel eens gezien? Of is dit juist funest voor de cop?

• terpstra

ja zo zie je het regelmatig. Dit is niet gedaan om je vloeistof verder terug te koelen maar meer omdat men het lastig vind deze zuigleiding te isoleren. (denk ik) Voor condens op de zuigleiding, maakt het uiteindelijk niet zo veel uit in dit geval het condenswater wat er af drupt zal waarschijnlijk wel in lekbak terecht komen.

• sjef

ja idd maar ja je zou zeggen waarom niet het meubel in met je zuigleiding bij einde verdamper? Het was trouwens

van het merk Bonnet. Maar in ieder geval bedankt voor de info

• Riezzie

vraagje? waar zit de inspuitting binne of buiten zo ja wat is het voor een inspuiting cappilair of thermostatich. als je leidingen een koelcel in lopen moet je altijd isoleren freon gaat naar de kuodste plek, verder krijg je rijpvorming op je zuigleiding en ja dat moet je eigenlijk niet hebben want het benadeeld de capaciteit van je installatie alleen maar

• sjef

Is een wandmeubel, en kan toch moeilijk de verdamper ook isoleren, het werkt met een TEV en het is geen vriesgebeuren

dus zal de zuigleiding niet makkelijk aanrijpen. Er zit ook een pump down schakeling in de freon kan niet terug.

Ik vroeg me dit af omdat je wel eens warmtewisselaar ziet in de zuigleiding om extra onderkoeling te krijgen.

In sommige meubels zie ik ook wel eens de vloeistof leiding vastgesoldeerd aan de zuigleiding voor een bepaalde lengte.

Of dan wel er omheen gespiraliseerd. Dus ik vroeg mij af of dat ze hier hetzelfde effect wilden verkrijgen

• henvdk

Sjef

Uitzetten in het Hp diagram

Kijk wat je links en rechts erbij krijgt.

dat zegt toch genoeg?

15% winst in koelcapaciteit is heel normaal.

En wat je rechts overhit hoeft niet meer te gebeuren in de cilinder.

Bij 404 en 507 is overhitten zelfs raadzaam tegen bescherming van je compressor

Vloeistofdruppels zijn te “zwaar” voor je compressor.

4 k onderkoeling is een simpel en makkelijk resultaat.

Vloeistofafscheider met warmtewisselaar of 6meter zuigleiding tegen de vloeistofleiding.

Dit laatste is niet gewenst bij de Nobo's i.v.m. doorslijten.

gr. hen

• sjef

Hen hoe kom jij aan die 6 meter? zijn hier ergens berekeningen te verkrijgen voor de warmte overdracht?

Ik ga dit weekend in ieder geval even uitproberen in mijn schuurtje ik ben zeer benieuwd wat er dan gebeurt.

In het diagram krijg ik meer koelcapaciteit maar aan de andere kant krijg de compressor meer overhit gas

Maar ja ik zal het wel zien.