onderkoeling

• henvdk

6m.

Wij gebruiken jaren terug altijd 4 m. en we hebben dan 4 k onderkoeling gemeten.

Ik gaf 6 op zodat je zeker die 4 k benaderd.

Je overhit gas wordt anders door de compressor overhit en dat is verlies.(in de cilinder)

Je compressor gaat iets hoger draaien ,doet meer en neemt iets meer stroom op.

Blijft je eindtemperatuur redelijk dan haal je eruit wat kan.

Kj/kg is je koelvermogen in de onderste lijn.

Is je condensor zo klein dat die s'zomers altijd een sproeier nodig heeft ,

zoals bij de landelijke firma … (nvkl erkend)

Dan is je eindtemperatuur snel te hoog.

Je zult ook zien dat je olieniveau in de compressor vrij rustig wordt en veel minder schuimt.

Beter voor geluid en levensduur en dus beter voor de klant.

gr.

• Peter R

hallo,

als de zuigtemperatuur toeneemt dan neemt het volume van het koudemiddel ook toe de compressor heeft een slagvolume en die staat vast dus de compressor zuigt het warme gas aan maar door groter volume wel minder door de oververhitting dus minder aanzuigen een lagere persdruk dus minder capaciteit dus bij een normale installatie waardeloos omdat de compenseren zou je een grotere compressor moeten hebben er is een programma voor even vragen bij de hr. Uges NVVK

peter

• sjef

wat ik er uit opmaak is dan het volgende, ik kan het mis hebben maar denk dat ik in de goede richting zit.

In het betreffende wandmeubel was een TEV geinstallaeerd met inwendige druk vereffening, de reden waarom de zuigleiding niet was geisoleerd in het meubel is dat de koudemiddel druppels die nog eventueel uit de verdamper komen kunnen uitdampen in de gekoelde ruimte.

De reden waarom dit wordt gedaan met stekkerklaar meubels is omdat hier meestal een cappilair in zit en de zuigleiding zeer kort is. Dus als reden om

de compressor te beschermen tegen vloeistofslag.

Even nog terug te komen op de wandmeubel (remote condensing unit) Hier lag de vloeistofleiding tegen de zuigleiding dit heeft dus als gevolg meer onderkoeling

van de vloeistof dus meer cappaciteit in de verdamper, maar energetisch heel slecht voor de cop. De volume van het koudemiddel neemt toe (wat peter al zei)

De compressor heeft het zwaarder. De vloeistofleiding op deze manier onderkoelen wordt wel eens toegepast om de drukval te compenseren die in de

vloeistofleiding ontstaat. Bij deze meubel was dit helemaal niet nodig condensor en vat stonden op dak ongeveer 4 meter hoger

Bedankt voor de reacties (weer wat wijzer geworden)

• henvdk

Hallo…

Schijnbaar ergens wat misverstand.

Als ik overhit met het ventiel wordt verdamper kleiner, zuigdruk lager en eindtemperatuur hoger.

Als ik niets aan de verdamper doe maar de natte zuigdampen overhit met bv. een vloeistofafscheider met

vloeistof spiraal dan geeft dat meer capaciteit rustiger olie en hogere COP.

Neem in een selectieprogramma eens het volgende.

ZB 58 KC bij -5 en +40

5 gr. overhitting capaciteit=16,5 kW stroomopname = 11,38 en COP= 2,9

10gr. overhitting capaciteit=16,8 kW stroomopname = 11,38 en COP= 2,95

20gr. overhitting capaciteit=17,3 kW stroomopname = 11,38 en COP= 3,04

25gr. overhitting capaciteit=17,5 kW stroomopname = 11,38 en COP= 3,09

Als je nu nog 4 k onderkoeling invult zie je de capaciteitsvermeerdering.

Vanaf 1974 heb ik al vaker krappe installaties zo een 10 % opgewaardeerd. in capaciteit.

Maar ik vermoed dat we mekaar verkeerd begrijpen.

mvrgr.

• sjef

Hallo Hen, over capaciteitsgroei zijn we het eens dit is te verklaren door de extra onderkoeling, is mij alleen nog iets niet

helemaal duidelijk de stroom opname van je compressor blijft in alle gevallen gelijk. En die extra opgenomen warmte

moet je condensor dan wel kwijt kunnen. Geen tuinslang verhaal in de zomer idd dus je hebt dan in ieder geval een

ruimere condensor want je hebt extra oververhitting door die warmte wisselaar en dan ook nog door compressie.

Om de zelfde gewicht aan koudemiddel te laten stromen door de installatie zal je compressor meer moeten verpompen

en bij de zelfde slagvolume zal deze sneller moeten draaien (in theorie)? Door de hoger temperatuur en snelheid van het

gas rustiger olie?

• henvdk

Die extra stroom zou ik ook toevoegen ,maar copeland in zijn selectie programma niet???

• sjef

das wel vreemd, misschien zien we iets over het hoofd ik ga in ieder geval een testopstelling maken dan zie ik het vanzelf.

Ik had trouwens vandaag de audit voor het F gassen certificaat van uit Veritas. Verliep heel goed moet ik zeggen

Er zijn wel wat wijzigingen sinds januari doorgevoerd voor je gasboekhouding en voorschriften

• Peter R

volgens Carnot is het rendement To / ( Tc - To ) * 100 %

o= verd temp c= con temp

als je dit uitzet in een diagram hoef je geen proefopstelling te maken

bij oververhitting neem je een liniaal en meet de oververhitting aan de lagedruk op en zet deze aan de vloeistofkant uit dus de streep onder en boven zullen langer worden en bereken het carnot rendement nogmaals je zult verrast zijn

zie ook http://en.wikipedia.org/wiki/Carnot_heat_engine

Post Koudetechniek en TU Delft (lab koudetechniek aan de Mekelweg Delft) ) hebben daar dictaten over

peter

• sjef

Dank Peter, Ik ga dit wel even helemaal uitvogelen want de een zegt zo en de ander zus, vandaar dat ik een proef opstelling

ga maken