automatisch expansie ventiel

• tim

hallo ik heb een vraag over het expansie ventiel.

Normaal werkt deze met een inwendige of uitwendige drukvereffening, wanneer de oververhitting groter wordt, stijgt de temp en de druk die het ventiel aanstuurd met als gevolg meer koudemiddel in de verdamper.

doordat de oververhiting weer kleiner wordt zakt de temp en dus de druk waarna de voeler weer wordt geknepen tot de ingestelde oververhitting.

echter het automatische expansie ventiel werk op een te lage zuig druk, klopt dit.

als ik het goed begrijp regeld deze regelaar de verdamper druk, dus bij een te lage zuigdruk geeft deze regelaar meer koudemiddel.

maar mij lijkt het dat een lage zuigdruk juist goed is en een te hoge juist niet en dan dus meer koudemiddel zou moeten doorlaten.

• Riezzie Rich

kom je met te koude zuiggas aan en de druk is lager dan krijg je een negative oververhitting dat zou beteken, vloeistofslag de oververhitting en dinge heeft te maken met berekening. wij willen dat met een expansieventiel en koelen en der zeker van weten dat we geen vleoistof meer zouden hebben, naar onze compressor toe en

als een automatische expansieventiel dat kan doen bij lagere drukken. dan zullen de zuiggassen wel warmer moeten zijn

• BMW-robbie

Jouw verhaal klopt, als de druk in de verdamper lager wordt, door b.v. minder warmtelast, gaat het ventiel verder open om weer op de goede druk te komen. Als de warmtelast echter minder wordt, moet er niet meer koudemiddel in de verdamper komen.

Omgekeert is het ook zo, als de warmtelast hoger wordt zal de druk in de verdamper toenemen. Het ventiel gaat daardoor minder inspuiten om de druk weer op het goede peil te houden, terwijl je juist meer koudemiddel zou moeten krijgen.

Daarom is een automatisch expansieventiel eigenlijk alleen bruikbaar bij een verdamper met constante warmtebelasting.

Rob

• Peter R

Hallo,

Weer zo'n vraag klinkt als mijn auto wil niet vliegen

Als je een vraag steld doe het dan kompleet zoals het type ventiel en hoeveel ventielen bv. motor gestuurd (bv stappenmotor) of open dicht (elektronisch pulse modeulerend) of is het één van de eerste alco ventielen met 5 temp. opnemers, koudemiddel soort werktemp / cel temp

peter

• rene

Hallo,

Het principe van een electronisch expansie ventiel is als volgt.

De regelaar meet de zuigdruk en de zuiggastemperatuur. In de regelaar wordt de zuigdruk omgerekend naar een temperatuur.

De regelaar vergelijkt de 2 waardes en weet dan of hij moet openen of juist sluiten.

Het is dus van belang dat het juiste soort koudemiddel is in gesteld in de regelaar.

groet

René

• sjef

Hallo, er wordt gevraagd naar een automatisch ventiel en geen elektronisch ventiel. Wat betreft een automatisch

ventiel is dit misschien een oververhittings begrenzer die na het verdamper wordt gemonteerd om de oververhitting

van de zuigleiding te regelen? Het was idd weer een Harry Potter vraag zoals Peter al aangaf

• BMW-robbie

Nee, dat is het niet. Hij zit aan de ingaande kant van de verdamper, waar je ook een thermostatisch expansieventiel plaatst

Rob

• Peter R

hallo, robbie

hoe weet jij dat er staat niets over ben jij toevallig ook tim

en wat is een automatisch expantie ventiel leg dat eerst eens uit

of is er een zuigdruk regelaar aan het begin van de verdamper geplaatst want je komt alles tegen zoals een aggr. met vloeistof tank en capp inspuiting.

de vakbekwwamheid opleiding moet weer terug komen dan ben je van dit soort vragen af

peter

• terpstra

ja inderdaad, je komt van alles tegen, maar een zuigdrukregelaar aan begin van verdamper? Nee dat niet, volgens mij.

Of je moet persgas injecteren net na ventiel, maar ik geloof niet dat je dat bedoelde.

• terpstra

Nee Robbie heet geen Tim, maar Robbie geeft wel les.

vragen stellen op zich is niet dom, geen vragen stellen is in mijn ogen dommer.