automatisch expansie ventiel

• koeltechnieker

hallo,

een automatisch expansieventiel is een

ventiel met constante doorlaat

(geeft altijd de zelfde hoeveelheid door)

Een capilair voor grotere vermogens

groetjes

• Rob

Ik ben dit in de praktijk nog nooit tegen gekomen dus heb ik de boeken er even bijgepakt (SOM mei 1994, par. 400.6) en dit is wat ik eruit opmaak.

Dit ventiel werkt als een reduceerventiel, dus houdt hij de druk in de verdamper nagenoeg gelijk zonder rekening te houden met condensatiedruk, belasting of vloeistofslag. Om vloeistofslag te voorkomen wordt een verdamperthemostaat toegepast aan het eind van de verdamper die de compressor uitschakelt als de oververhitting te klein wordt en pas weer inschakeld wanneer de verdamper ijsvrij is.

Vanzelfsprekend moet de belasting van deze installatie nagenoeg gelijk blijven om hier enig rendement van te hebben. Bij piekbelasting zou je nog maar 50% van de verdamper benutten en wanneer de ruimte bijna op temperatuur is zou je het maximale uit de verdamper halen. Het lijkt me vooral toepasbaar bij installaties die de luchtvochtigheid niet te zeer mogen beinvloeden.

Zijn er mensen die dit in de praktijk hebben gezien?

• sjef

Ik kan me hier eigenlijk ook geen praktische toepassing voor bij bedenken, tenzij je van je vloeistof vat af wilt of dat je met

een meer verdamper systeem heetgas gaat ontdooien of iets dergelijks.

• gerard

Bij een automatisch ventiel is de condensatie druk wel degelijk van belang. als deze te hoog of te laag is komt er teveel resp te weinig koelmiddel in de verdamper.

Je komt automatische ventiel tegen op bijvoorbeeld scherfijsmachines op vissersboten.

Bij een ijsmachine heb je een constante belasting, een cylinder welke gevuld is met koudemiddel die in een waterbad draait.

En als het ijs aangevroren is schraapt het mes het er vanaf.

Met het automatische ventiel kan je dan de vulling van je cylinder exact afstemmen zodat deze geheel berijpt/aanvriest.

Je hebt namelijk nauwelijks oververhitting in je verdamper.

Het is wel zaak om een goede vloeistofafscheider te plaatsen eventueel met een vloeistofleidingspiraal/warmtewisselaar

Wij hebben toevallig zo'n ijsmachine bij een vleeswarenfabriek staan.

• sjef

nou dan weten we dat ook weer, ik dacht altijd dat zo een badverdamper geregeld werd met een vlotter schakelaar

• P.Ouwendijk

Hallo Gerard,

Ik ben kort geleden ook bij een vleeswarenfabriek geweest die ook een scherfijsmachine had staan van het merk Maya.

Hierin zat ook een automatisch ventiel.

Omdat de installatie lek was bij de condensor heb ik hem voorlopig bijgevuld want ze moesten ijs draaien voor de productie.

Er zat geen vloeistofvat in maar wel een kijkglas en heb ik de installatie afgevuld tot het glas helder was.

Omdat ik opgegroeid ben in de koeltechniek met thermostatische exp. ventielen vroeg ik mij af of je de installatie dan af moet vullen als een capillaire

installatie.

Want nu trok hij wel een beetje door en daar had ik niet zoveel vertrouwen in daar er ook geen vloeistofafscheider in zit.

Heeft er volgens mij ook nooit ingezeten gezien de ruimte waarin de machine staat.

Staat die machine van jou in Zoeterwoude ( komen we misschien wel bijj dezelfde machine )

Groet Piet Ouwendijk

• terpstra

Ik ben ze vroeger over het algemeen tegengekomen bij/in Amerikaanse softijs machines.

• BMW-robbie

Voor de liefhebbers:

Rob

• gerard

Hallo Piet,

Die wij geplaatst hebben is er ook een van Maya, maar die staat in Waardenburg.

Als je inderdaad vult tot het kijkglas helder is heb je voldoende koelmiddel, je hebt toch een constante belasting, dus als je persdruk goed constant is kan je zonder vloeistofvat prima draaien.

Groet Gerard 't Lam