autocascade systeem

• Peter R

Sjef,

je hebt volkomen gelijk er is geen geheim ik alle diktaten van de TU delft in mijn kast staan deze mensen die dit zeggen moet je met een vrachtauto zout nemen je zou denken dat ze het wiel hebben uitgevonden . ik heb 40 jaar geleden bij estek in noorwijk gewerkt en daar was het al een hele gewone zaak om te zakken naar -230°C de temperaturen moesten lager zijn dan vloeibare stikstof. GEHEIM EN DAARVOOR TEKENEN ???? alle koelinstallateurs die een zeer goede opleiding hebben gehad zijn allemaal gek alleen deze twee niet

• Joop Olde heuvel

Mijn vraag was heel simpel“wie heeft er ervaring met autocascade-systemen”niet meer en niet minder!Probeer er maar eens één te maken en WERKEND!!!!

Al die onzinnige antwoorden(die van Willem uigezonderd)die hier worden geplaatst neem ik dit forum niet serieus.

Ik plaats hier dan ook geen bericht meer en vaarwel!

Gr.Joop

• Peter R

arme joop heeft zijn grote teen gestoten

hier staat een uitleg met tekeningen en berekeningen

http://translate.google.nl/translate?hl=nl&langpair=en%7Cnl&u=http://www.ishrae.in/journals/2002oct/article02.html

danfoss

http://www.danfoss.com/NR/rdonlyres/36831AA6-3C16-4B3F-859F-7F8785B65D5D/0/NewsletterFR_2_05_nl.pdf

http://tweakers.net/nieuws/31645/vr-zone-showt-dual-cascade-koelsysteem.html

• P.Ouwendijk

Hallo Joop,

Dat je gekke antwoorden of vragen krijgt is normaal op een medium wat voor iedereen toegangkelijk is.

Ik zit 38 jaar in de koeltechniek en had nog nooit van een autocascadesyteem gehoord.

Licht dan ook eens een tipje van de sluier op door een globale uitleg te geven van het systeem en wat voor soorten gassen er worden gebruikt. leren wij ook weer eens wat zonder dat je de specifieke geheimen prijs geeft.

Is leuk voor de geintresseerde monteur die verder kijkt dan allen de standaard installatie.

Groet

Piet

• Peter R

piet

je kan alles van mij krijgen daar heb je die eikels niet voor nodig en ik weet zeker dat jij ook wel eens een cascade systeem bent tegengekomen vaak noemen ze het anders bv tussenverdampers in twéé of medere trappen

• P.Ouwendijk

Hallo Peter,

Ik ben inderdaad wel eens een cascadesysteem tegengekomen en daar condenseert de lage trap van het systeem in de verdamper van het hogedruksysteem. dat is een normaal cascadesysteem.

Maar als ik het goed begrijp heeft een autocascadesysteem 1 compressor 1 condensor en 1 verdamper met daarin werkend

verschillende koudemiddelen.

Toch weer even wat anders.

Groet Piet

• sjef

je bent zwarte magie vergeten Piet

• Peter R

ja piet hele simpele uitleg

je hebt een koelsysteem met een platen wisselaar verdamper/condensor, de volgende trap compressor twee platenwisselaars (ander koudemiddel) derde trap hetzelfde als de tweede, enz net zolang totdat je de juiste temperatuur hebt bereikt

en nu joop,

joop heeft een vraag, maar hij weet als geen ander hoe het systeem werkt veel duisteren krachten en veel geheimen wat is hier de vraag ?????

• sjef

hahaha nou Peter ik kom soms installaties tegen die met duistere krachten en zwarte magie werken halve condensors

met wel 3 verschillende koudemiddelen er in zoals lucht water en r404a en 134a ventiel ,maar die mensen die dit opzetten laten nagenoeg bijna nooit hun visite kaartje achter anders kon ik ze het ea vragen over de mysterieuze werking

nagenoeg altijd ijs op de verdamper weliswaar ooit iets te veel, maar koud wordt het wel.

• Ronnie L

Een autocascade systeem werkt niet met gescheiden koel circuits.

De truc is om met meerdere gassen in een systeem te werken.

Je hebt dan 1 compressor, 1 condensor, 1 vloeistof afscheider.

De keuze van de gassen is wel belangrijk.

Er moet voldoende verschil zijn in het gebruikte gas.

Bijvoorbeeld 50% R134a en 50% R23 is een bekende combinatie.

Hoe werkt dit nu?

Stel je wilt -70 verdampen dan heb je voor R23 ongeveer 2 bar nodig

R134a doet dan -10.

Beide gassen gaan (omdat er maar 1 compressor is) naar de condensor.

R134a condenseert bij normale omgevings temperatuur, R23 koelt echter alleen maar af maar blijft in gas vorm.

Na de condensor volgt een vloeistofafscheider.

Onderin zal voornamelijk vloeibare R134a zitten en bovenin R23 in gas vorm.

De vloeibare R134a spuit je met een expansie ventiel in een warmte wisselaar die -10 word (2 bar zuigdruk)

Het R23 gas gaat aan de andere zijde erdoor en zal verder afkoelen en gaan condenseren.

Deze vloeistof spuit je in een verdamper die dan -70 word.

Kringetje is hiermee rond.

Voor extreem lage temperaturen zijn er situaties dat er 6 verschillende gassen worden gebruikt.

Het werkt ook nog eens energie zuiniger dan een cascade systeem, echter een groot nadeel is als je lekkage hebt.

Geen magie maar gewoon natuurkunde.