PED in stand houden

• terpstra

Beste heer Fujitsu,

Uw volgende vraag:

"We hebben nu ook installaties geleverd waarbij de installateur aangaf geen PED te hebben, nu had ik een koeltechnische bedrijf gevraagd

en die gaf mij aan dat hij zijn PED er wel op kan zetten, een paar steekproeven van hem bij het monterende bedrijf (wel STEK) en dan

hij de inbedrijfstelling en dan kon hij zijn PED certificering erop zetten. Is dit mogelijk ? kan een koeltechnische bedrijf met PED zijn keur

geven op een installatie die geinstalleerd is door een STEK koeltechnische bedrijf?"

Waar de PED in dit geval voor is, betreft het leidingsysteem wat tussen buitenunit(s) en binnenunits is gemonteerd. Leidingen dienen te voldoen aan bepaalde wanddikten die gelden voor betreffende installatie die hoogst waarschijnlijk zijn opgegeven door fabriek c.q. importeur. (Maximale onwerp druk/temperatuur) Bij een mini VRF zal dit meestal cat I zijn en bij een grotere VRF zal dit over het algemeen Cat. II zijn.

De units zelf (buiten en binnen) hebben immers al een CE markering.

Ik denk dat het in de praktijk best mogelijk is dat een derde (dus niet de gene die geheel heeft aangesloten) er een CE markering (PED) mag aanbrengen.

dan zal hij zich er wel van bewust moeten zijn dat de juiste leidingen (gecertifiseerd voor de PED) zijn toegepast en leidingen op de juiste manier met juiste afstanden zijn gemonteerd.

Dan zal hij deze installatie (dus het nieuwe leidingwerk) moeten afpersen op een druk om te controleren op eventuele vervormingen van deze leidingen en (met een lagere druk) moeten controleren of er geen lek in systeem is. Daarna zal installatie gevacumeerd moeten worden volgens voorschiften. (al dan niet, breken met stikstof en nogmaals vacumeren)

Tevens zal deze persoon installatie moeten aanmelden bij de NOBO. Hij loopt de kans dat de “NOBO” toevallig net bij deze installatie wil controleren om te kijken of het bedrijf nog volgens de juiste procedures de PED uitvoert. (ja en dan?)

Het kan zelfs zo zijn, ik wil een installatie laten keuren, NOBO wordt ingelicht en deze stelt, daar willen wij bij zijn voor controle, maar dan komen wij pas op donderdag.

De installatie willen wij echter opstarten op dinsdag.(wij gaan niet wachten op een NOBO) de betreffende installatie wordt volgends geldende regels afgeperst op een hoge druk (wij zorgen voor een getuige, bv. iemand uit het bedrijf waar installatie is ge plaatst) Daarmee zou ik (wat een nobo controleur mij heeft gemeld) ingedekt zijn dat het op de juiste manier is gehandeld.

*Het probleem is echter: stel voor er gebeurt wat met de installatie waar een CE/PED

markering is aangebracht. Er vallen gewonden, arbeidsinspectie komt langs, kijken van wie de CE/PED markering is die op de installatie is aangebracht en die wordt dan

ter verantwoording geroepen. o jee, wat nu? Het zal wel niet gebeuren, maar zeker niet ontdenkbaar. Op dat moment is hij verantwoordelijk voor het gene wat daar staat.

Ik zou wel eens willen weten wat z'n bedrijf er nou voor vraagt om z'n CE/PED markering te plaatsen op een installatie die is gebouwd door een ander.

Voor de PED is er een map nodig waarin je al gebruikte materialen hebt gecertifiseerd, alle papierwerk van geleverde installatie delen, waar je de CE/PED papieren hebt zitten zodat te achterhalen is hoe of wat.

Dit zal dan een hoofdmap zijn. Je kunt deze ook gebruiken bij andere installaties van zelfde caliber echter een paar kleine aanpassingen hier en daar.

• terpstra

O ja, wat ik nog even melden wil, dat u als importeur of groothandel niet verantwoordelijk bent voor de CE/PED markering van samenstel betreffende installatie. Wat wel uw plicht is (vind ik), maar dat doet u al, aangeven dat betreffende installtie onder een bepaalde PED cat. valt. Wat een ander daar verder mee doet, is aan hem.

Het lijkt mij eigenlijk een heel goed idee, dat dergelijke installaties niet meer verkocht zouden mogen worden aan installatie bedrijven die misschien wel een STEK erkenning hebben maar geen PED bezitten of volgens die regels werken en dus ook niet die inverstering en moeite hebben hoeven doen.

dan zijn we in één keer van een hoop gesjoemel en gedonder af. Dat zal echter wel beteken dat u en uw mede collega's de komende tijd iets minder gaan verdienen (waarschijnlijk)

Het zal wel net zo gaan als met de stek, een hoop gebrul en dreigen van de overheid, een aantal goedwillende bedrijven op kosten jagen en uiteindelijk komt er niets van terecht want men kan het niet aan, en een dergelijke mogelijkheid als dat ik hier boven melde niet wordt uitgevoerd bij wet.

• Peter R

Zolang er mensen alleen naar de prijs kijken en zolang er geen controle is, en er meer mensen zonder papieren sleutelen en komplete supermarkten inrichten zonder papieren, en er nog steeds ritzel rotzooi figuren rondlopen die dit goed praten, is dit een verloren zaak

peter r

• p.h.

het is bij de overheid altijd achter de feiten aan.

• GJ

Leuke disccussie over de PED.

Mij werd ook gevraagd om een installatie van een collega te certificeren voor PED cat.2. Volgens navraag bij mijn auditor (Intron) kon het wel. Toen het echter zover was kon het niet meer.

Nu weet ik dat Koelplan met enige regelmaat installaties van Imtech certificeerd. Dus een e-mail gestuurd naar de auditor van Koelplan, Energie Consult. Deze belden terug met de mededeling dat het certificeren van een installatie die door een andere installateur is gebouwd niet mogelijk is. Toen ik het voorlegde van Koelplan en Imtech zij men nog steeds dat dit niet mogelijk is. Toch ken ik installaties die geheel door Imtech zijn geleverd en gebouwd en door Koelplan zijn gecertificeerd.

Volgens mij moet er een openbaar register komen op de site van Vrom/AgentschapNL waarop te zien is welke bedrijven zijn gecertificeeerd en waarvoor. Bijvoorbeeld alleen voor F-gassen of ook voor PED en tot welke categorie.

AgentschapNL verwijst nu door naar de certificerende partijen maar in de prakijk werk dit niet. Een klant of wie dan ook gaat niet naar een stuk of 5 instanties bellen of een bedrijf daar mogelijk is gecertificeerd en waarvoor dan wel.

Ik zie regelmatig bedrijven die adverteren op hun site of voertuigen dat ze STEK erkend zijn maar waarvan ik weet dat ze het niet zijn.

Als er een openbaar register is valt dit éénvoudig te controleren en kan men bij misbruik aangifte doen van een economisch delict.

GJ

• Peter R

beste GJ,

ik heb in 1993 al gezegd dat het hele systeem klote is bij nvkl heb ik bij Joop Hoogkamer gezegd dat er een pas systeem moet komen maar dat is er niet van gekomen het zakken vullen gaat voor en dat is vandaag de dag nog zo. in den haag heeft de millieu inspectie al meer dan 7 keer een zwarte hindoestaanse surinamer op heterdaad betrapt en ze doen niets nu rijd die zelfde vent die helemaal geen papieren heeft in een vito met het opschrift computer reparaties maar oweeeeee als je een controle krijgt dan zijn ze wel aan het zeiken. dit is een land van dieven en zakken vullers zie de tweede kamerleden ze liegen en bedriegen en het millieu moet zwaarder belast worden wat doen ze met al dat geld???????? ik zou het niet weten. je hebt het over een register nou dan moet je stek eens bellen om een diploma nummer te controleren het eerst wat deze honden zeggen is “volgens de wet op persoons bescherming mogen wij dat niet zeggen” wie is hier nou achterlijk en ped is hetzelfde als wik het komt je betaald en het stopt vanzelf

peter

• mr. Fujitsu

heren,

eerst ff deze link: http://www.stek.nl/Eigenaar%20/PED/index.html

hierin staat vermeld dat de eigenaar/beheerder eindverantwoordelijk is voor de PED keur op zijn installatie, dit was natuurlijk bij een ieder bekend ;), hierin maak ik wel gelijk op dat de eigenaar/beheerder merendeel hierin ombekwaam is (weet het niet) waardoor de verantwoordelijkheid automatisch verschuift naar de installateur (koeltechnische bedrijf). Deze kijkt op zijn beurt weer naar de goedkoopste oplossing en waar hij het meeste aan overhoudt! dit zijn in 9 van de 10 gevallen niet de PED bedrijven, waardoor alles weer in het niets valt want zodra er met het vingertje gewezen word kom je er weer op terug dat de eigenaar/beheerder eindverantwoordelijk is. Dan kom je in een visuele cirkel…. U roept….

er is trouwens wel een register over de STEK bedrijven in NL, als iemand deze zou willen ontvangen of er zijn meer gegadigden dan laat maar weten, dan kijk ik even wat ik kan ritselen.

grutnis,

Christiaan

• terpstra

dag Christiaan,

en toch denk ik dat het niet zo simpel ligt als dat je het nu steld.

Eigenaar beheerder kan nooit eindverantwoordelijke zijn in dit geval. Het zit iets anders dan de STEK.(F-gassen)

De eigenaar van installatie weet van toeten nog blazen waar een dergelijke installatie op werkt (drukken) en of hoe leidingen bevestigd moeten worden, afpersdrukken en vacumeren. (was ie waarschijnlijk wel koelmonteur geworden)

Het is in dit geval, aan betreffende installateur dat hij zijn CE markering er aan mag/kan geven dat installatie veilig is.

Als er wat gebeurt, zal betreffende installatie bedrijf hierop worden aangesproken.

(lijkt mij) die weten, als het goed is, hoe of wat.

Als bij jou thuis een ketel wordt geplaatst die ondeugdelijk is of een verkeerde gasleiding, de boel gaat de lucht in vanwege fouten van installateur, ben jij toch niet verantwoordelijk? Je gaat er van uit dat hij weet wat ie doet. Lijkt mij het zelfde.

Indien je voor de goedkoopste aanbieding hebt gekozen, dus uiteindelijk de installateur die het niet zo nauw neemt, weet jij toch niet?

• mr. Fujitsu

Geachte heer Terpstra,

Ik stel het niet zo simpel, dit staat op de STEK site. Mij lijkt het ook niet zo simpel. En als ik GJ teruglees kom ik ook nog eens met de volgende vraag:

Een bedrijf is PED gecertificeerd, theoretisch komt het er op neer dat 1 medewerker PED heeft waardoor het bedrijf gecertificeerd kan worden. Als ik zo

de gegevens nahaal wat GJ aangaf wat de auditer zei, dan moet die ene medewerker het hele systeem gaan maken? want hij alleen heeft dan PED, dus

zou de rest het niet mogen doen. Als de rest het wel mag doen, dan kan je ook gaan kijken of je aan onderaanneming kan doen, dan zou het eventueel

wel weer mogen dat je een PED geeft op een installatie waarbij je “geholpen”hebt. Al met al zitten er nog behoorlijk wat haken en ogen aan en weet ik

niet hoe ik het op dit moment allemaal precies moet gaan verkopen naar eer en geweten. Kan natuurlijk ook denken dat het mijn verantwoordelijkheid

niet is (zie eerder reageren A.Terpstra) , maar ook zoals hij meldt vind ik er af leverancier / importeur wel een verplichting in dit te melden. Zou nog een

stapje verder willen gaan en het niet eens moeten gaan verkopen als ik niet weet of er een PED keur op komt… maar ja, de markt is al slopend genoeg…

m.vr.gr.

Christiaan