Beste heer Fujitsu,
Uw volgende vraag:
"We hebben nu ook installaties geleverd waarbij de installateur aangaf geen PED te hebben, nu had ik een koeltechnische bedrijf gevraagd
en die gaf mij aan dat hij zijn PED er wel op kan zetten, een paar steekproeven van hem bij het monterende bedrijf (wel STEK) en dan
hij de inbedrijfstelling en dan kon hij zijn PED certificering erop zetten. Is dit mogelijk ? kan een koeltechnische bedrijf met PED zijn keur
geven op een installatie die geinstalleerd is door een STEK koeltechnische bedrijf?"
Waar de PED in dit geval voor is, betreft het leidingsysteem wat tussen buitenunit(s) en binnenunits is gemonteerd. Leidingen dienen te voldoen aan bepaalde wanddikten die gelden voor betreffende installatie die hoogst waarschijnlijk zijn opgegeven door fabriek c.q. importeur. (Maximale onwerp druk/temperatuur) Bij een mini VRF zal dit meestal cat I zijn en bij een grotere VRF zal dit over het algemeen Cat. II zijn.
De units zelf (buiten en binnen) hebben immers al een CE markering.
Ik denk dat het in de praktijk best mogelijk is dat een derde (dus niet de gene die geheel heeft aangesloten) er een CE markering (PED) mag aanbrengen.
dan zal hij zich er wel van bewust moeten zijn dat de juiste leidingen (gecertifiseerd voor de PED) zijn toegepast en leidingen op de juiste manier met juiste afstanden zijn gemonteerd.
Dan zal hij deze installatie (dus het nieuwe leidingwerk) moeten afpersen op een druk om te controleren op eventuele vervormingen van deze leidingen en (met een lagere druk) moeten controleren of er geen lek in systeem is. Daarna zal installatie gevacumeerd moeten worden volgens voorschiften. (al dan niet, breken met stikstof en nogmaals vacumeren)
Tevens zal deze persoon installatie moeten aanmelden bij de NOBO. Hij loopt de kans dat de “NOBO” toevallig net bij deze installatie wil controleren om te kijken of het bedrijf nog volgens de juiste procedures de PED uitvoert. (ja en dan?)
Het kan zelfs zo zijn, ik wil een installatie laten keuren, NOBO wordt ingelicht en deze stelt, daar willen wij bij zijn voor controle, maar dan komen wij pas op donderdag.
De installatie willen wij echter opstarten op dinsdag.(wij gaan niet wachten op een NOBO) de betreffende installatie wordt volgends geldende regels afgeperst op een hoge druk (wij zorgen voor een getuige, bv. iemand uit het bedrijf waar installatie is ge plaatst) Daarmee zou ik (wat een nobo controleur mij heeft gemeld) ingedekt zijn dat het op de juiste manier is gehandeld.
*Het probleem is echter: stel voor er gebeurt wat met de installatie waar een CE/PED
markering is aangebracht. Er vallen gewonden, arbeidsinspectie komt langs, kijken van wie de CE/PED markering is die op de installatie is aangebracht en die wordt dan
ter verantwoording geroepen. o jee, wat nu? Het zal wel niet gebeuren, maar zeker niet ontdenkbaar. Op dat moment is hij verantwoordelijk voor het gene wat daar staat.
Ik zou wel eens willen weten wat z'n bedrijf er nou voor vraagt om z'n CE/PED markering te plaatsen op een installatie die is gebouwd door een ander.
Voor de PED is er een map nodig waarin je al gebruikte materialen hebt gecertifiseerd, alle papierwerk van geleverde installatie delen, waar je de CE/PED papieren hebt zitten zodat te achterhalen is hoe of wat.
Dit zal dan een hoofdmap zijn. Je kunt deze ook gebruiken bij andere installaties van zelfde caliber echter een paar kleine aanpassingen hier en daar.