olie problemen

• Peter R

hoeveel comp. staan er paralel

peter r

• terpstra

Nee, ik bedoel een klep op één van je compressor koppen.

Door dat een klep op kleppenplaat compressor niet meer goed afsluit wordt de olie direct de persleiding in gevoerd. (en dat gaat heel snel)

Je olie niveauregelaar die op compressorcarter zit gemonteerd zou de olie terug moeten geven aan compressor bij een te lage carterstand.

Het kan misschien zijn, dat (wegen defecte klep op compressor) de olie er harder uitgaat dan dat de niveauregelaar het terug kan geven.

Om te kijken of er een klep op de kleppenplaat defect is zou je de compressor kunnen afpompen (zuigkraan dichtdraaien en als het mogelijk is, ook olieretourleiding dichtdraaien) dan kun je zien of er een terugloop is van pers naar carter.

Je zou ook de koppen van compressor in temperatuur kunnen meten. Meestal is kop met deftecte klep een stuk warmer.

• sjef

Terpstra een compressor zonder olie zal zeker heetlopen ja, maar bedoel je dat door de lekke

klep, de druk in de carter bij stilstand oploopt en daardoor de olie door de nivelleer leiding naar de andere compressors drukt? Ik begrijp anders niet zo waarom een lekke persklep op een andere manier olie verlies zou kunnen veroorzaken.

• terpstra

waarschijnlijk zal het een zuigklep zijn (denk ik) deze zal normaal gesproken met opgaande zuiger afsluiten, wat nu niet meer het geval is.

Ik heb het niet over een compressor die te heet loopt, (waarschijnlijk zal compressor niet veel warmer worden omdat je krukas waarschijnlijk al vastgelopen is, voordat compressor oververhit raakt als er geen olie meer in zit, maar over de cilinder kop met daaronder de kleppemplaat met defecte klep. De kop met defecte klep zal warmer zijn dan nog in tact zijnde kleppen wanwege het kort rondpompen (via defecte klep) van de persgassen.

Wat ik begrijp is dat er waarschijnlijk meerdere compressoren gekoppeld zijn op systeem. Het kan dan zijn, dat de zuigdruk niet anders is dan normaal (althans niet dat het opvalt) en heb je het niet zo gauw in de gaten.

ik zou het wel heel erg vreemd vinden dat een compressor die al 10-12 jaar (?) normaal werkt, in verleden dit niet voor is gekomen betreft olie huishouding, het olie huishoudsysteem wel goed is uitgevoerd, nl. olie afscheider - olie buffervat en olieniveau

regelpotten op compressor (waarschijnlijk nog wat filters er tussen) nu opeens een probleem gaat geven op één compressor die droog wil lopen. Dat kan nooit direct aan het oliesysteem liggen. Zelfs als olie retour door een electrische klep wordt geregeld in olie retourleiding en bv. de spoel zou defect zijn, waardoor klep niet opend, lijkt het mij onmogelijk dat compressor in +/- 4 uur leeg loopt

Zelfs bij een compressor zonder olieafscheider en wat er verder aanhangt, loopt niet binnen 4 uur leeg.

Dat de compressor niet gevuld wordt kan komen doordat de de opening in kleppendeksel waar het verlies wordt veroorzaakt (wegen defecte klep) groter is dan dat

niveauregelpot doorlaat opening.

Een niveauregelpot heeft een drijvende vlotterbal die opend een naaldstift als vlotter zakt. Deze naaldstift sluit/opend met zijn punt een olietoevoer gat van amper 1mm.

Het gat in kleppenplaat die klep hoort af te dichten(wat niet meer gebeurt) zal ongeveer

10mm.

Het zou leuk zijn als skilt 78 laat weten wat er werkelijk aan de hand was.

ben nieuwschierig of ik het aan het juiste eind heb.

• Peter R

hallo,

als het een semie of open comp. is dan is het vreemd dat de olie omhoog gaat, als er meerdere comp. paralele staan dan zit er zeker bij elke comp. een terug slagklep in de heetgas direct na de comp. in dit geval zullen niet alle comp. direct aangaan maar met een tijdverschil van 10 sec.? zit er een olie pomp op ?, is het olie filter schoon (filter onder de olie pomp) of nog nooit naar gekeken? mag ik ook vragen in welke plaats deze installatie staat?

• terpstra

geen idee waar deze installatie staat, vraagstelling was van skilt78.

• Riezzie Rich

hoi,

zitten er kijkglazen op je olievoorraad/olieafscheider. mischien staat die olieafscheider wel helemaal vol met olie.

denk dat A.Terpstra gelijk heeft en je probleem bij de compressor moet gaan zoeken. zolang je systeem lekdicht is moet die olie ergens naar toe gaan hoewel ik niet denk dat er zoveel olie verloren gaat via een kleppenplaat mischien is je gasstroom snelheid niet hoog genoeg 5 draaiuren dan lijk het wel een olie pomp ipv een gaspomp. ik zou de installatie compleet leeghalen en dan compressor opentrekken naar me lagers kijken en zoals andere al zeiden je olie niveau regeling reciftier dat zijn wss merkgebonden namen het is een olieafscheider en of een olieniveau regelaar en wss mischien ook nog een olie koeler ertussen

• Mar

Goededag skilt78

dit zijn zeker te weten de zuigerveren of versleten voeringen

ik zou zeggen trek een cilinderkop en kijk of hier veel olie in legt

heb dit probleem namelijk ook al eens gehad

nieuwe copressor dr op en probleem opgelost

sucses Groeten mar

• skilt78

Sorry dat ik zo laat reageer ik was op vakantie

maar heb het probleem gevonden versleten kleppen heb deze vervangen en compressor draait weer perfect

bedankt voor jullie reactie

• terpstra

ja he? kleppen(tu)