luchtdichting

• marcel nooijen

beste,

Ik heb mijn bedrijf gericht op thermografie en op luchtdichtheids metingen. Dit doe ik voornamelijk aan woonobjecten.

Nu ben ik gevraagd om de luchtdichtheid van een koelcel in kaart te brengen .

Heeft iemand voor mij een overzicht wat de meest toegepaste eisen zijn voor de luchtdichting aan koelcellen .

• sjef

als je in de koelcel een ruft laat, mag je het buiten niet ruiken:P

• terpstra

tsjonge:S

• terpstra

is dit misschien wat?

• terpstra

nogmaals dit

• terpstra

X(

• P.Ouwendijk

Hallo Marcel,

Ik hoop niet dat de reactie van sjef het gemiddelde niveau van de koeltechniek weergeeft.

Bij gewone koelcellen is de luchtdichtheid niet zo belangrijk alleen zonde als je kou verliest door bv een slecht

sluitende deur. Waar jou markt ligt is denk ik in de zuurstofarme koelcellen die gebruikt worden om fruit op te slaan.

Deze moeten luchtdicht zijn om de zuurstofarme conditie te handhaven.

Van Kempen uit Tiel bouwt deze cellen. ( er zullen er nog wel meer zijn )

Groet Piet

• sjef

gas dicht dus!!

• Henderikus

In het handboek voor de koudetechniek, tweede uitgave1986, hoofdstuk 3 staat het volgende.

Hoogst toelaatbare lek in wanden, vloer en plafond

De lek in wanden, vloer en plavond van een koude ruimte wordt uitgedrukt in een selo-waarde

(specif ieke equivalente lekopening).

De selo is de verhouding tussen enerzijds de lekstroom die gemiddeld per vierkante meter

wandoppervlak bij een bepaald drukverschil wordt gemeten 1cm3/(s,m2)l , anderzijds de (bekende) luchtstroom die bij hetzelfde drukverschil optreedt gemiddeld per vierkante miliimeter doortocht van een gladde buis van 2 mm inwendige diameter en 200 mm lengte. De selo wordt derhalve uitgedrukt in mm2/m2. Als hoogst toelaatbare selo-waarde

wordt aanbevolen:

- voor vrieshuizen: 15 mm2/m2

- voor koelhuizen en gewone CA-cellen: 25 mm2/m2

- voor CA-cellen met kalkscrubber: 4 mm2/m2

- voor CA-ceilen met aktieve-koolscrubber: 1 mm2/m2

• sjef

daar kan deze heer dus niets mee met zijn thermo foto apparaatje.(luchtdruk in cel is lager dan buiten) Heer Nooijen kan het

beste contact opnemen met de panelen fabrikant. Het gaat volgens mij dan ook helemaal niet

om eventuele lucht lekkages maar om koude bruggen, daarbij heb ik dan ook mijn twijfels

over de motivatie redenen van de heer Nooijen om hier een bericht te plaatsen