waterkoelinstallatie

• sjef

Nee ik bedoel dat Terpstra zijn platenwisselaar niet hoeft te vervangen voor een grotere, als je

de vorige post had gelezen zegt hij dat hij dieper wil gaan in TE maar dit is niet altijd nodig.

Ik heb zijn berekeningen niet nagelopen natuurlijk. Maar 407 lijkt mij hier een goede alternatief

En als zijn leidingwerk het toelaat 410 nog beter. Ik houd het graag simpel en eenvoudig.

Misschien nog een optie, heb hier geen ervaring mee, maar gewoon vloeibare stikstof in het bad

blazen??

• henvdk

Dat zou kunnen met een ijsbank bak. (omega)

Omdat je toch de vervuiling in de bak hebt moet die simpel schoon te spuiten zijn .

bv vierkante rvs tank op poten met pvc deksels.

bodemaflopend naar een lager verzamelpunt.

Op die plek een luikje om e.e.a. weg te spoelen

ijsplatenbak met een luchtpomp werkt goed ,maar is de laatste jaren vrij duur geworden.

We hebben er zo velen gemaakt voor de aardappelindustrie (schilbedrijven) in Nederland en Belgie.

Door te dure ijsbakken zijn we overgestapt naar indirecte ,demontabele platenwisselaars met twee filters en grotere

spleten.(alfa of swep)

Dus platenwisselaar 134a(R290) -Propyleen en platenwisselaar (demontabel) propyleen-water.

Uitstromend water 2 gr. C.

(kan ook bestaande machine zijn met 404 of 507. ;met 407c +2 halen geeft bevriezing door glide maar zou kunnen met propyleen)

gr. hen

• henvdk

N2 kan ook .

Kwestie van kosten vergelijken.

35 Kw per uur is wel veel stikstof denk ik ???

• sjef

Hen plus is plus. Of zie ik iets over het hoofd? De meeste chillers werken op 407

• henvdk

ja is ook zo maar +2-5 glide =-3

Met tegenstroom bijna niet af te stellen.

circuits standaard +12+6 zijn 407c

(bij ons zoveel als mogelijk R290 anders 134a voor echte COP klant )

2 jaar terug was dat 507

Maar standaard leveren we water van 2 tot 4 volgens offerte ,wat in werkelijkheid +0,6+1,5 is.

Maar dat gaan we niet garanderen.

gr. Hen.

• sjef

hmm 6k is veel. Maar dus 6 graden water is wel te halen dan, wat ik nog steeds weet trouwens die r290 zit daar een geur aan of niet?

• henvdk

reukloos.

Maar je hebt veel minder vulling dan 40 % zoals aangegeven.

Bij 28 Kw vulden we 5 kg.

Jouw soldeerflesje heeft iets minder.

• terpstra

R290 C3H8: PROPAAN

Het koudemiddel R290 beter bekend als propaan is een natuurlijk koudemiddel en kan als vervanger dienen voor de koudemiddelen R13 en R503. Doordat het een natuurlijk koudemiddel is, valt de uitstoot erg laag uit met een GWP waarde van 3 en tast het de ozonlaag niet aan. Het grote voordeel van R290 is dat het kan werken met verdampingstemperaturen onder de -40°C. Dit biedt mogelijkheden voor toepassingen waar vele andere koudemiddelen niet geschikt voor zijn. Hiernaast heeft R290 een grote verdampingswarmte, is niet giftig en goedkoop. Aan R290 kleven een aantal grote nadelen waardoor het alleen bij installaties met een kleine systeeminhoud en/of extreem lage temperaturen wordt toegepast. De nadelen zijn o.a. hoge werkdrukken, brandbaar en explosief. Door deze eigenschappen is R290/ propaan ingedeeld in groep 3 op de veiligheidschaal. Dit heeft grote gevolgen voor de veiligheidsvoorzieningen die getroffen moeten worden.

Als ik op mijn liniaaltje kijk valt het nog wel mee met de “hoge” werkdrukken.

grote gevolgen voor de veiligheidsvoorzieningen? brandblusser?

• henvdk

valt mee.

Belangrijk is ;mag nooit in een opgesloten ruimte zitten.

ontstekingsbronnen verwijderen zoals pressotaat thermister,clixon.

Als er natuurlijke ontluchting is uit de machinekap ,bv buiten op het dak

dan is dat risco geanalyseerd.

werkvoorschrift om eerst te vacumeren alvorens te solderen.

waarschuwingsstikkers.

gebruiksaanwijzing met attentie op gasvulling.

Goede vloeistofafscheider (olie schuimt graag)

overleg met Nobo.

Onder de 12 kg geen melding nodig naar bemoeials van gemeente.

verdampen bij -7 is prima.

Eindtemperatuur bij diepvries hoog zoals ook bijR22

E.C (johan) helpt je met motivatie graag verder.

Dus binnenshuis wegblijven met R290.

Of je moet daar goede beluchting hebben .

Wij hadden bij de 1e van 16 Kw waterkoeler geen enkel probleem met de NOBO.

Draait inmiddels 3 maanden met tapwater van 0,8 gr. C.

We hadden wel vloeistofafscheider met warmtewisselaar en deugdelijke bevestiging van ventielvoeler.

Na weken hebben we de mineraal gewisseld voor peperdure Bitzer R290 mineraalolie.

Was geen zichtbaar verschil.

Zit wel geen garantie op de compressor ,maar die krijg je toch al zelden.

Hebben prijs gevraagd voor zonder garantie ,maar die is nog steeds onderweg.

succes.

In gesloten ruimtes mag het wel maar dan max 8gr R290 /m3 ruimteinhoud

Altijd laten keuren door Nobo voor je eigen bestwil i.v.m. aansprakelijkheid.

Bij bangmakende leveranciers de telefoonverbinding verbreken. (lijkt op afspraken met ……??)

• terpstra

om nog even hierop terug te komen sjef, bij R-22 draaien we net boven 0gr C verd.t.

dit om bevriezen van wisselaar door koelwater te voorkomen. (het knappen van de platenwisselaar)

R-22 zit dan op een druk van +/- 4,3 bar.(in de wisselaar)

Uiteindelijk zal de capaciteit niet zoveel uitmaken op de wisselaar ongeacht welk koudemiddel we toepassen. Het lijkt mij sterk, dat een pl.w. gebaseerd op 23 KW bij +2 verdampen opeens 40 KW aan kan met R407c of zelfs R-410a.

Als je doelt op een hogere verdampingsdruk zou het gevaar voor stukvriezen gelijk blijven als bij R-22 alleen dan op een hogere verdampings druk. Dat zal bij R 410a dan bij +2 verdampen 7.5 bar zijn. Iets onder de 7 bar gaat je wisselaar er aan omdat je dan onder 0gr. verdampen werkt.

Of zie ik iets over het hoofd.