expansie ventiel

  • sjef

    Beste mensen, bij een klant staat een slacht afval cel deze is een tijd buiten bedrijf geweest.

    De klant wilt hem weer in bedrijf nemen ivm het warme weer. Na controle blijkt dat het ventiel

    compleet gesloten is, vulling uit de balg gelekt. Installatie pompt af en uit op lp direct na start.

    Nu heb ik het ventiel vervangen tex2, zuigdruk is weer normaal 2.3bare. Is wat aan de lage kant

    Omdat het 25 graden was in de cel zou het hoger mogen zijn. Condensatie is goed geen flash. Alleen vind er bijna geen

    warmte uitwisseling plaats in de verdamper, ook na het ventiel geen koude of rijp, en zuigleiding

    rond de 22 graden. Heeft iemand van jullie dit ook eens meegemaakt? Comp doet ongeveer 10.6m3h

    en er zit een duse 05 op een lex18 verdamper. Ik denk dat er een hoop olie in zit omdat deze heel lang

    op lage zuigdruk heeft gedraaid ivm het defecte ventiel. Direct na de verdamper zit een olie bocht

    en daarna een stijgleiding van ongeveer 2.5 meter.

  • j.p.

    Oui c"est la huile.

  • henkje

    zit er wel genoeg freon in?

  • sjef

    merci, l'expérience avec elle ?

  • sjef

    zoals ik al eerder had vermeld geen flash en condensatie druk is goed.

  • wouter

    misschien enkele keren even de vloeistofkraan dichtdraaien en net voordat installatie uitschakeld op lage druk weer snel opendraaien. of je doet dit door middel van de magneetspoel van de vloeistofklep los te maken en dan hetzelfde idee. Kans als je dit enkele keren herhaal dat door die massastroom van het koudemiddel er wat olie uit die verdamper meekomt door de hogere snelheid van het koudemiddel.

    Hoe is het het olieniveau in compressor? of is dat niet te zien?

    gr. wouter

  • sjef

    bedankt voor de tip, maar het is bijna niet te zien het is vrij donker en een lamp haalt ook niet veel uit.

  • j.p

    un peu; et aussi avec la gamma francais.

    est-ce-que vous plus mieux?.

  • j v b

    een normaal exp.ventiel gaat pas werken bij een lagere temp. dan +10c om overbelasting van de compressor te voorkomen

  • sjef

    AHA ok, pas un peu.