isoleren vloeistofleiding

  • sjef

    Beste mensen, bij het installeren laten we meestal de isolatie om de vloeistofleiding achterwege, maar ik heb daar wel mijn vraagtekens bij. Zolang vloeistof temp hoger is dan omgeving is dit ok, maar is dit bij laag temp condenseren ook het geval?

    Stel je hebt een vloeistof temp van bv 5 of 10 graden en binnen is het 22 graden. Onstaat er dan flash gas? Mijn vraag motivatie omdat we meer met eev werken en daardoor een lage condensatie temp toelaatbaar is.

    Graag jullie mening.

  • Peter R

    Sjef zet het uit in een diagram de vloeistofleiding is een stuk van de condensor tot de inspuiting

  • henkje

    wanneer heb je een vl temp van 5 of 10 graden dan? hoe laag sta je dan te condenseren?

    meestal isoleer je een vl leiding wel na een economiser of iets dergelijks, als de vl temp echt laag is, maar normaal komt je toch nooit zo laag

  • sjef

    Misschien wel een extreem voorbeeld, maar stel het is koud -3 en je condenseert 20 graden en je vat staat op het dak. Dan is het

    geval dat je vloeistoftemp altijd kouder is dan je binnen temperatuur.

  • A

    Beste Sjef,

    Mensen die jouw vertellen dat je laag kan condenseren door een EEV weten niks van koeltechniek, helaas zijn dat er heeeel veeeel!! Een EEV doet precies hetzelfde als een TEV alleen is hij nauwkeuriger omdat hij elektronisch regelt. dat was het! Stel je voor je hebt een Cascade systeem, Wil dat zeggen dat je in de 2e trap ook perse een EEV nodig heb, NEE! en daar condenseer je dan ook laag! heb alles met “delta p” en “interne weerstand” te maken oftewel drukval!

    Isoleren gaat je niet helpen, een EEV/TEV is er om de verdamper te vullen en oververhitting in stand te houden. een EEV/TEV heeft niks met je condensor te maken kijk maar naar het koel-technisch symbool! die wijst richting verdamper. Bulp/Sensor meet de zuig en niet de condensatie druk. en die subcool-o-matic en al die poespas gaat nergens over.

    Laag condenseren kan maar daar heb je een andere techniek voor nodig genaamd Liquid Pressure Amplification (LPA) om flashen tegen te gaan. Toevallig werk ik met deze techniek en ik maak meestal gebruik van TEV, bij koude weersomstandigheden zoals nu condenseren wij tussen de 10° - 15°C met TEV. dit noemen wij Floating Head Pressure technologie.

    Vele zullen mij voor gek verklaren, google maar HYSAVE LPA, en uiteindelijk kom je bij mij uit! er zijn nu in Nederland meerdere systemen die dit doen, zowel Koel en vriescellen als Airconditioning, klein en grote vermogens.

    Jammer dat Nederland er nog niet aan toe is, te veeeeel bedweters

  • henkje

    je zet gewoon een pomp in de vl leiding (welke vaak lek gaan),

    maar bij een elektronisch ventiel heb je minder drukverschil nodig dan een mechanisch, dus kun je lager condenseren

    condensatiedruk is dus wel belangrijk, als deze te laag is komt er bijna geen vloeistof in de verdamper door het te kleine drukverschil, dit los jullie dus op met een extra pomp

  • NVDV

    He sjef,

    Ventiel heeft een max rendement bij juiste drukverhouding condenseren en verdampen.

    Bij de juiste cond.druk. is het wel degelijk effectief om de vloeistof te onderkoelen (denk aan falshgas)

    Dus ik zou die leiding zeker isoleren is zonde om weer op te laten warmen.

    En mr. A, als je wilt dat mensen jouw produkten gaan gebruiken zou ik iets minder hoog van de toren blazen, komt een beetje beTweterig over. Daar hebben koeltechneuten vaak een hekel aan. Je een beetje bescheiden opstellen werkt in NL inderdaad vaak beter.

    Gr Nico

  • sjef

    Bedankt voor je reactie Nico, het ging mij ook niet om een economiser toepassing, De eev fabrikant beweerd dat deze met een

    veel lagere delta P kan werken, dit in combinatie met een zwevende condensatie druk een flinke besparing oplevert. Vandaar

    dus mijn vraag is het lonend om het doen. In de zomer kan ik mij voorstellen dat het binnen iets koeler is, maar in de nacht

    daarentegen weer niet. En bijvoorbeeld in plaats van een droogspiraal bij je aggregaat een zuiggaswisselaar geplaatst is.

  • Peter R

    Een mens is nooit te oud om iets te leren maar om een hele groep als leken te bestempelen? ik heb ze meer gehoord voor korte tijd dan. A hoe lang zit je in het vak? je doet mij aan iemand denken met dat achterlijke gezwam.

    “Vele zullen mij voor gek verklaren” dat ben je ook

    Waarom draait een wiel altijd rechtsom en nooit linksom of sta je dan aan de verkeerde kant van het wiel !??!!!!**

  • Henkje

    pas wel op met een te lage condensatietemp, ervaring is bij r134a dat als je te laag gaat er geen vloeistof meer naar de ventielen gaat, maar alles in de condensor blijft zitten

    en je dus hierdoor ld storingen krijgt