Beste sjef,
Als ik laag KAN condenseren, Stel 20°C, en heb ik nakoeling van mijn condensor 6K, dus 14°C Vloeistof. waarom zou ik nog een economiser erbij doen. Nakoeling kost energie, neemt ruimte in van de condensor en bij een economiser neemt het een deel van je compressor vermogen in beslag! want die moet het afzuigen of niet?? dus kan hij minder uit de verdamper halen of niet??
C.O.P wordt bepaald door delta p, niet door nakoeling! nakoeling geeft nooit zoveel extra vermogen als drukverlaging = C.O.P verhoging, sjef
Ga bij BITZER, Bock, Copeland of Frascold….. kijken, voordat je wat zegt. hun software is gratis!!! kan je ook kijken wat je nakoeling doet in vergelijking met druk verlaging, dat is waarheidsvinding, sjef!
en ja onnodige warmte in het systeem kost energie! en ja lange afstanden overbruggen is ook waar. expansie verlies heb je altijd, ook met pomp dus er valt niks te compenseren. er is wel meer verdamper vermogen omdat je verdamper beter gevuld wordt door een pomp. meer “netto koel effect”
Welke componenten sjef??? LPA worden door geen enkele groothandel verkocht in NEDERLAND, jouw geile economiser wel. weet wat je zegt, dit is dus wat ik bedoelde in mijn eerste mail!!
(met alle respect)
NEE ik heb het wiel niet uitgevonden, daar ben ik te jong voor, sjef, Maar ik weet wel waar ik het over heb, en ga bij supermarkten of andere grote units kijken en vraag jezelf af waarom ze vloeistof leidingen niet isoleren. en kijk dan naar een split unit en vraag jezelf dan af waarom ze het wel doen!! daar heb jij je antwoordt.
Rede waarom ik zo reageer is omdat VELE (niet alle) moeten beledigen wat niet nodig is, alles is gedocumenteerd ik geef jou constant tips zodat je het kan controleren, het enigste wat bepaalde types doen is, pronken en beledigen. Wil je een echte worden? doe dan niet zo als “Peter R”,“henvdk” en “NVDV” en ga alles zelf controleren of bel de fabrikant. je loopt te schreeuwen dat je alles hier kan kopen, “Bullshit”. heeft iemand jouw wijsgemaakt. ik weet dat want als je had gebeld had je uiteindelijk met mij contact gehad.
ik zit nog steeds te wachten op een nummer van “henvdk”, een oude BULLIE is hij. dit zijn die types die van alles lopen te schreeuwen zonder het zeker te weten daarom nodigde ik hem uit. Waarheidsvinding sjef!
Ciao