Een airco met installatie voor EUR600

• blom installatie techniek

Gachte

Hier is hij dan de pipo Zelf.

Ik vraag me af waarom en sins wanneer het nodig is om bedrijven die het goed doen af te gaan kraken,.

Mijn zoontje van 3 zou zeggen :“Ze zijn jaloers”

Zoals een persoon hier in de onderstaande teksten heeft geschreven moet je stek hebben als je een airco gaat afvullen.

Het geen wij doen is een gevulde airco aanbieden met montage,.en zoals het vermoede luiden hierboven wel met btw en garantie.

Dus mijn geachte Heren ,.,geen stek nodig hier.

En inderdaad ook komt het voor dat wij een airco moeten laten bijvullen,.het geen dat dan wordt gedaan door een erkende stek monteur.!!!!!

Dus mijne heren heeft u nog verdere vragen of suggesties stel mij deze dan gewoon en ga geen bedijf zwart lopen maken met annonieme namen!

Met een vriendelijke groet

• peter van dien

Geachte heer Blom,

Het is niet de bedoeling om bedrijven zwart te maken het gaat om de knoeier en de zwart werker die zeer vaak een installatie plaatst en daar een grote rotzooi van maakt en zijn klant in de steek laat en wij, erkende installateurs, luisteren vaak naar de smeekbede van de klant om toch maar zijn installatie in orde te maken en vaak gebeurd het ook.

Maar u hebt stek gediplomeerde monteurs in dienst en dat is een goede zaak de monteurs zullen zondermeer hun werk goed doen maar uw bedrijf is niet stek erkend ( een papiertje en jaarlijks veel geld betalen en waarvoor? ) en dat is het probleem u bent verkeerd voorgelicht u kunt voor een paar euro uw bedrijf laten keuren en u krijgt uw stek erkenning en de problemen zijn de wereld uit.

u kunt ook de NVKL bellen en vragen naar de Hr. Joop Hoogkamer die kunt u alles vertellen

Ik hoop dat u uw boosheid vergeet want de erkende installateur streeft naar gelijkheid.

peter

• Hans Erkelens

Nog even voor alle duidelijkheid:

Ook voor het in bedrijf stellen van een voorgevulde airco dient men over een STEK-erkenning te beschikken.

• blom installatie techniek

geachte

dit komt rechtstreeks van de stek site

Een niet STEK-erkende onderneming mag “”wel “”"activiteiten verrichten aan de auto-airco of split airco . Maar mag bijvoorbeeld de airco niet afvullen. Daarvoor gaat u naar een STEK-erkende onderneming.

• Jan Peter Hulshoff

Ik maak al jaren gebruik van de diensten van Blom Installatie Techniek. Nog nooit problemen mee gehad. Altijd netjes op tijd en keurig aflever- en installatiewerk.

Gewoon omdat dit bedrijf een goede prijs- kwaliteitsverhouding kan aanbieden door goede marketing en inkooptechnieken wordt dit bedrijf zwart gemaakt.

Als je hier niet tegen kunt, koop dan ook alleen airco's in die je zonder stek kan verkopen!

Schaam jullie door een legitiem bedrijf de grond in te boren. Besteed wat meer werk aan je eigen onderneming. Misschien kan je dan ook een lagere prijs aanbieden.

Jan Peter Hulshoff

• peter van dien

Hallo Jan,

Wij hebben het hier over ondernemingen zonder een stek erkenning deze bedrijven werken zondermeer illegaal ze dragen geen bijdrage af aan de stek wij wel ze worden niet jaarlijkls gecontroleerd wij wel een bedrijf met 3 personen betaald ongeveer 2700,00 euro op jaarbasis dat steek je dus in je zak en wij worden gecontroleerd en hun niet wij kunnen een behoorlijke boete krijgen als de gas boekhuoding niet klopt hun niet en als je door blijft zijken over bedrijven die hun best doen dan stoppen ze voorlopig met hun werk en gaan ze eerst hun stek erkenning halen zoals wij dat ook gedaan hebben.

ook jij jan bent in overtreding een boete van max 25000.00 euro hangt boven je hoofd want de millieu dienst kijkt regelmatig op deze site veel sterkte jan

peter

• Jan Peter Hulshoff

Hallo Peter,

Hij heeft voor zijn werkzaamheden gewoon geen stek nodig. Simpel zat. Gewoon legaal dus.

Gr,

Jan Peter

• Hans Erkelens

Laten we alle zaken eens goed op een rijtje zetten:

1. Alle airco's (en zelfs koudemiddelen) mogen door iedereen worden verkocht, handel hierin is vrij.

2. Alleen airco's met propaan (R290) als koudemiddel vallen buiten de STEK regelgeving. Daar mag dus iedereen daadwerkelijk mee doe wat hij of zij wil.

3. Wat mij betreft staat de netheid van het werk, alsmede het nakomen van afspraken door genoemd bedrijf helemaal niet ter discussie. Waar het om gaat is dat voorgevulde airco's kennelijk door een niet STEK erkende onderneming in bedrijf worden gesteld. (dat mag dus niet)

4. De geciteerde tekst van de site van STEK wordt verkeerd uitgelegd. Met het “afvullen met koudemiddel” wordt op de STEK site tevens bedoeld: het openen van de afsluiters bij voorgevulde systemen.

Het maakt natuurlijk niets uit of het koudemiddel nu in een buitenunit zit, of in een externe koudemiddelcilinder.

5. Teksten die op een website worden geplaatst staan natuurlijk nooit boven de wet. Als men de tekst op de site van STEK uitlegt in het voordeel van een niet erkend bedrijf, dan kan men daar geen enkel recht aan ontlenen.

In de milieuwetgeving is vastgelegd dat airconditioners die een H(C)FK als koudemiddel bevatten (R22, R407 of R410), uitsluitend door een STEK-erkend installateur in bedrijf mogen worden gesteld. (Besluit inzake ozonlaagaantastende stoffen en broeikasgassen, ministerie van VROM) Men kan dit desgewenst nalezen op http://www.wetten.overheid.nl en zoek op WMS 2003.

De montage mag dus wel door een niet erkend bedrijf of persoon worden gedaan. De in bedrijf stelling dient echter door een STEK-erkend installateur te worden uitgevoerd.

6. Met de toenemende populariteit van airconditioning staan er steeds meer partijen op, die handel zien in dit marktsegment. Controlerende instanties hebben in afwachting van de Europese regelgeving een afwachtende houding aangenomen, en lopen nu al achter de feiten aan. Als e.e.a. voor alle betrokken partijen nog niet duidelijk is, wordt het m.i. tijd voor een proefproces. Ik ben erg benieuwd naar de uitspraak van de rechter. Alleen wie betaalt de kosten?

• henvdk

De grote schuldigen zijn de Airco importeurs zoals carrier en itho etc.

Begin jaren 90 zat ik in de BWT ,branche werkgroep technische eisen.

Buiten alle ge ze..k over de nederlandse taal stond er in het ontwerp;

"boven 500 watt mag alleen ………door …. op de markt worden gebracht.

Dit was in het belang van het milieu.

Zonder dat ik een vergadering had gemist ,werd in de volgende vergadering door

mr. kwisthout van Vrom tegen mij gezegd, Sorry Hen ,maar door econonische krachten is via economische zaken bewerkstelligt, dat ook andere partijen

deze Ozonbelastende apparatuur op de markt mogen brengen.

De Importeurs staan garant voor aansluiting volgens Stek -eisen.

(ter verduidelijking,hij zei sorry,omdat ik de installateurs vertegenwoordigde)

Dit was mijn eerste ervaring met hyper schijnheiligheid op hoog niveau.

Zo worden wij dus besodemieterd.

Zelfs monteurs met 25 jaar soldeerervaring ,maar examenvrees ,kregen een infarct.

(dit is geen fabeltje)

Dat Blom dus werkt met een BOM onder zijn bedrijfsrisico moet hij zelf weten,maar dat getuigt niet van goed ondernemerschap.

Om hierin gelijk te krijgen zal er dus eerst iets moeten gebeuren waarbij zijn bedrijfsaansrakelijkheidsverzekering niet thuis is,omdat hij onwettige dingen deed.

Een stek-monteur kan dit niet oplossen,want het bedrijf moet erkend zijn en de stek-monteur moet werken bij een stek-erkend bedrijf.

gr. hen

• Hans Erkelens

Ter aanvulling nog een citaat uit het weblog van de airco startpagina:

(tekst: Jan Koudijs.)

Zijn doe-het-zelf split aircos toegestaan?

Ze schieten als paddenstoelen uit de grond, sites waar “doe het zelf” airco's worden aangeboden.

Met teksten als:'Elke doe het zelver kan zelf het Easy Airco split systeem installeren, zonder tussenkomst van professionele vakmensen.' worden klanten gelokt.

Deze unit's hebben snelkoppelingen met een breekplaat, dit is op zich niets nieuws, Carrier heeft ze 20 jaar geleden ook tijdelijk geleverd, maar is daar toen mee gestopt omdat de units vaak lekte bij de afdichtingen van de snelkoppelingen. Nu gaat het vaak om kleine Chinese unit's.

Ik heb STEK*** gevraagd of dit in Nederland is toegestaan. Zij kwamen met het onderstaande antwoord:

De handel in vrijwel alle produkten in Nederland is vrij (wapens wellichtuitgezonderd) en mag ook niet gehinderd worden. Dus ook handel in airco-apparatuur. Het probleem zit in de zin: Elke doe het zelver kan zelf (….)installeren, zonder tussenkomst van professionele vakmensen.

De installatie - bouwkundig/electrisch - is ook geen probleem, echter het verrichten van koudetechnische handelingen, dus het aansluiten van de leidingen die al of niet zijn voorgevuld met koudemiddel, het in gebruikstellen, het repareren en zodra de koudemiddelinhoud groter is dan 3 (drie) kilogram, het jaarlijkse verplichte onderhoud enz. is nog steeds alleen maar toegestaan aan een gediplomeerd persoon die in dienst is van een STEK-erkend bedrijf.

Dit is laatstelijk geregeld in het Besluit van 25 augustus 2003, houden de nieuwe regels betreffende stoffen die de ozonlaag afbreken (Besluit ozonlaag afbrekende stoffen Wms 2003) en het Besluit broeikasgassen Wms2003. De regelgeving die meer specifiek aangeeft hoe te handelen is de Regeling Lekdichtheidsvoorschriften Koelinstallaties 1997 (RLK '97), waarbij deparagraven 1 t.e.m. 4 inmiddels zijn ingehaald door de regeling Drukvatenbesluit, ook wel bekend onder P.E.D.E en groot deel van deze regelgeving is na te lezen op de website www.STEK.nl, waar ook andere informatie is te vinden.

conclusie: Het mag niet volgens de Nederlandse wet.

(***STEK is aangewezen door de minister van VROM om door middel van een erkenningsregeling zorg te dragen voor de implementatie van milieuregelgeving in Nederland.)

Tags:| doe-het-zelf | milieu | split |

Toegevoegd door: Jan Koudijs on 13 maart 2007 11:13 | airco.startpagina.nl| Permalink