liebherr koelkast storing

  • Peter R

    sjef waarom krijg ik de schuld??

    peter van dien

  • sjef

    hoezo welke schuld?

  • sjef

    O ja om mijn antwoord te complementeren een compressor van een koelkast is beschermd door een ptc relais

    in de compressor zelf dus deze kan niet binnen 3 seconden weer opstarten, mocht dit wel het geval zijn

    krijg je nauwelijks smering van je compressor dus in principe na een bepaalde tijd het zelfde resultaat

    als plat liggen van je koelkast burn out!

  • willem

    roep eens iets zinnigs

  • terpstra

    Sjef maak je niet boos, Maar niet elke compressor van een koelkast is voorzien van een ptc relais. (tenminsten naar mijn weten)

    Het starten van een compr. na 3 sec. of zelfs na 10 sec., nadat deze direct was uitgeschakeld heeft (volgens mij) uiteindelijk niets te maken met olie huishouding.

    Meeste koelkast compressoren zijn niet voorzien van een startcondensator, gezien het systeem uit een capilaire inspuiting bestaat, moet eerst de druk aan hoge en lagezijde gelijk zijn. Dat is de rede dat een koelkast gemiddeld 3 min. na uitzetten weer opgestart mag worden. indien je dit na 3 c.q. 10 sec. doet, kan compressor niet tegen de druk op starten. hiervoor kan hij zijn beveiligd met een ptc. Indien niet beveiligd met een ptc gaat compressor uit op clixon (uitwendig of inwendig van compressor. Als je dit maar vaak genoeg doet gaat je wikkeling er aan.

    dit is toch wat anders als jij de tweede keer antwoord gaf op gestelde vraag met betrekking op stroomuitval. Het bewegen van de compressor bij starten valt wel even mee. Of hij staat de volgende dag aan de andere kant van de keuken.;) grapje!!!!

  • sjef

    terpstra als je compressor pendelt is dit zeker wel nadelig op je olie huishouding de eerste paar seconden wordt er niet

    of nauwelijks gesmeerd. En ik geloof dat een liebherr wel hier tegen beschermd is met een ptc relais al dan niet electronica.

    En wat jij verteld gaat alleen op bij een warme koelkast niet bij een koude. Ik maak me zeker niet boos hoor, ik begreep

    alleen niet waarom uitgerekend jij om die info vroeg. laaaaaaaaaaaaaaaaaatuuuurrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrB)

  • sjef

    willem wel eerst alles lezen voordat jij eerst iets zinnigs roept

  • Peter R

    sjef,

    je schreef “met alle gevolgen van DIEN”

    Peter van dien

  • terpstra

    Sjef, ik krijg de indruk dat je er nogal moeite mee hebt iets van een ander aan te nemen.

    Zelfs bij een compressor die nog koud is maar wel even heeft gedraaid, kan niet starten binnen eerder genoemde tijd. Dit heeft niets te maken met warmte van compressor maar met het drukverschil tussen hoog en laag.

  • sjef

    terpstra met jou ga ik niet in discussie, als jij dit zegt dan zal dat wel zo zijn ik weet dat jij hier meer kennis in hebt dan mij.