starten eigen bedrijf

• Raymond

Rik

Ik zou goed onderzoeken of er in jou regio veel werk is en daarna kijken of je voor verschillende bedrijven misschien kan werken

Misschien heb je al een hele berg klanten of moet je ze nog zoeken?

Neem aan dat je nu bij een instalateur werkt misschien voorzichtig opbouwen 3 dagen in dienst de rest zorgen voor eigenwerk

Er zijn natuurlijk nog veel meer dingen belangrijk denk niet dat als je 10 airco's heb verkocht dat je daar van kan leven maar ook heb je natuurlijk een berg verzekeringen nodig een auto en je materialen

iedere maand salaris en als je wat besteld heb je vaak de volgende dag de faktuur in huis

Ik zou zeggen ga het eens op je gemak bekijken en rondkijken waar je kansen liggen

En een goede monteur verdient volgens mij bij een baas ook een mooi salaris en dan heb je niet zoveel zorgen aan je hoofd

En van Peter niet zoveel aan trekken die heeft volgens mij het stekboek met alle adressen van alle installateurs in de regio den haag al weggescheurd want met duizenden slagers bakkers en dan 2 bedrijfjes ……….dan ben je pas ondernemer als je die allemaal de baas kan zijn ;-)

Succes ermee

Raymond

• Peter R

Raymond,

ik had best in de zon willen zitten maar helaas. ik heb het vaak met mijn collega over het werk waar dit allemaal blijft er moet veel werk in onze regio zitten maar het komt niet er is een enorm zwart circuit

met mijn collega waar ik zeer goede contacten mee heb ik neem zelfs zijn vakanties waar en wij pikken geen klanten van elkaar en ik heb dat wel anders meegemaakt

veel slagers halen ergens nieuwe verdampers en aggregaten zoals dwm, bitzer ed. voor een bodem prijs

niemand gunt je iets wij zijn altijd te duur

maar dat zal de rest in nederland niet begrijpen het is als een rotte appel het is niet meer te stoppen

en wie het geloven wil of niet er worden hier komplete supermarkten, slagerijen en bakkerijen ingericht maar niet door erkende bedrijven

een ovenbouwer plaatst ook koel en vriescellen als bijprodukt (niet stekker klaar)

de snackleverancier verkoopt koelmeubelen loopt met een prijzen boek van een bekende groothandel en geeft een korting van 50 tot 60 % als ze hun produkt kopen deze korting krijgen wij niet eens

en zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan in onze streek is de handel volledig naar de klote mede door de groothandel die aan jan en alleman leverd

kijk maar eens bij de dierenhandel daar staan vrieskasten en de dierenhandel verkoop deze ook (50%) als je maar voer bij ze koopt

de groeten peter

• sjef

Beste, Raymond je slaat de spijker op zijn kop, dit is precies wat ik bedoel

gr Sjef

• sjef

Ik wil hiermee zeggen dat dit hele goede adviezen zijn, dit kan ik beamen ik ben namelijk nou ook een kleine 3 jaar zelfstandig al die dingen die je opnoemt krijg je idd mee te maken. Dan ben ik wel in een rotte periode begonnen elk jaar

is de economie achteruitgegaan, mensen gaan heel veel winkelen maar als je netjes werk levert heb je altijd een boterham

is mijn ervaring

• henvdk

stoppen is ook starten

• Peter R

Goedendag Hr. Trepstra

Je hebt gelijk wat betreft de vakopleiding het zeker voor meer dan 50% gericht op het bewaren van voedsel wat toch zeer belangrijk is.

Ik heb de laatste 20 25 jaar niemand meer gehoord over metabolisme en de temperatuur en de daarbij behorende vochtigheidsgraad i.v.m. uitdrogen en het bewaren van vlees, groente of fruit in een koelcel of toonbank.

zijn er eigenlijk nog wel monteurs die weten wat de optimale bewaarcondities zijn van zuivelprodukten, gevogelte, vis, vlees en fruit en de warmte produktie en vochtafgifte van gornet en fruit en dit te berekenen

De fysische eigenschappen van niet bevroren produkten

Ik weet nog dat er altijd wel een examenvraag was bv

150 ton appelen elke dagof week een gedeelte eruit en het koelvermogen berekenen van elke dag rekening houden met ademhalingswarmte,heftruk, luchtwisselingen, verlichting, inbreng temperatuur, bewaartemperatuur, instralingswarmte, enz. en als je daarmee klaar was dan de berekeing van de compressor, de condensor, de verdamper en het oppervlak van de lamellen, het expantie ventiel en het vochtverlies van het produkt en als laatste het energie verbruik

en zo nog vele andere toepassingen

Wie hoor je hier nog over vandaag de dag is alleen de prijs van belang

Ik heb het steeds over baggeraars deze knoeiers brengen onze voedselketen in gevaar er worden installaties geplaatst alleen op de goedkoopste prijs en de rotste materialen vaak 2e hand en zeer oud

ook op deze site zijn er zg. koelmonteurs die een aircootje hebben aangesloten en denken dat ze van de rest ook verstand hebben er is er één bij die denkt dat ik onder een steen ben gevonden dat is heel triest voor deze man die niet weet waarover hij het heeft.

Ik hoop dat er meer oude monteurs zijn die hier hun ervaring uit willen spreken zodat de beginnende monteur weet waar hij mee te maken krijgt

peter van dien

• terpstra

Klopt.

Eens kijken wat het opleverd als ik stop. Ha ha ha.

Ik denk ruzie met m'n vrouw.

• terpstra

Daarvoor hebben ze de mensen wel op kantoor neem ik aan of computer programma's.

Ja inderdaad, de appelcellen net zoals je het omschrijft, ik heb de boeken en berekeningen van toen nog steeds liggen.

Examen was voor mij in 1987. (kader)

Ik heb ook nog iets uit 1989, een “diploma vakbekwaamheid voor het koeltechnisch bedrijf ” was toen nodig voor de NVKL.

Waar blijft de tijd?

• Peter R

of het mooiste sinterklaas kado, veel vacanties em lekker niks doen tenzij je een plaag in huis bent

groetjes

peter van dien