En waar pers je dan de nieuwe installatie op af als je de max werkdruk niet weet ?
En dan bij installaties de gecontroleerd dienen te worden!
raymond
max. werkdruk bepaal je eigenlijk tegenwoordig zelf. (PED)
bv. R 404a ontwerpdruk 25 Bar.Pe, (zit je ongeveer op 56gr.) is dus afblaasdruk veerveiligheid. Echter je ontwerp temperatuur kan je opgeven 100gr.
Met kleinere installaties is de 55 gr. voor HD wel reeel, maar de 32gr LD niet.
Maar zoals Peter al opperde, het is inmiddels allemaal achterhaald, en of heeft er nooit wat van geklopt. (ik denk het laatste)
PED inst Cat II , Mod.A1. Niets bijzonders.
Ontwerpdruk 25Bar HD, 16Bar LD, ontwerptemperatuur -40 / +100gr.
Lage druk 16Bar met 404A !!!!!!!!! Heb ik overgenomen van fabrikant plaatje, die op compressor zit. Niets aan de hand.
Alleen de zelfde fabrikant geeft in zijn celectie op dat compressor maar een zuig temperatuur kan c.q. mag hebben van max. +7.5gr. met R404a
De 16 Bar komt overeen met ongeveer +38gr. Nou zeg het maar, wat wil iemand op papier zien ingevuld worden??
Het heeft nog nooit geklopt, in het verleden niet en nu ook niet.
Is er bijvoorbeeld al ooit over nagedacht dat tijdens brand bij je koelmachine hoogst waarschijnlijk eerst je kunststof stuurleiding weg branden c.q smelten alvorens je veerveiligheid gaat afblazen? volgens mij niet. Maar als je er naar vraagt weet niemand niks, omdat het niet als zodanig staat omschreven, beschreven of gedefinieerd.
Wat men uiteindelijk zou moeten doen is het volgende:
éénduidig aangeven wat wel en niet mag, dus niet, dit mag niet, maar hoe het wel moet zoek je zelf maar uit, alles standaardiseren, zelfde formulieren en zelfde CE stickers voor dergelijke zaken.
Met de Stek is het altijd al een bende geweest en dat gebeurt nu ook met de PED.
Dat de appendages het niet houden ben ik niet zo bang voor.
Ja, wat is nou de max. werkdruk in een installatie?
Als je een installatie gaat samenstellen: benodigde capaciteit met bijbehorende cel en verdampingstemperatuur, ga je de compressor er bij zoeken.
Als dit om een koelcel gaat, selecteer je niet een vriescompressor die begint bij bv. -15gr.
Dan kies je een compressor voor midden of hoog bereik.
Stel, je wilt op -4 verdampen draaien, (uiteindelijk je LD ontwerp temperatuur) maar de compressor kan ook max. +7.5gr. doen volgens fabrikant, dan is volgens mij dat de lage ontwerpdruk, horende bij de +7.5gr. en bijbehorende gasdruk.
Dit is dus de druk die compressor max. mag hebben aan lage zijde zonder dat daar enige vorm van schade kan ontstaan aan machine en of omgeving.
Een hogere temperatuur en dus druk, is machine niet voor bedoeld zonder daar schade van te kunnen krijgen.
De fabrikant geeft niet voor niets de max. zuigdruk aan waar machine op mag draaien.
ja inderdaad, om even antwoord te geven op je vraag. De werk temperatuur van zuigzijde max +15 met bijbehorende druk van +/-4 bar. (R134a)
Alleen bij mij is + 15 geen +35 met bijbehorende druk van +/- 8.5 Bar of wat ever.
De +15 zou in dit geval de maximale werkdruk aan LD zijn. ongeacht waar machine nou op staat te draaien of dit nou -5 of -10 is. +15 is door fabrikant opgegeven als LD max. en dan niet zegge op typeplaatje staat LD max +35. Daar heb je dan wel gelijk in maar het klopt niet.
Maar wat zou dan volgens jou de max. werkdruk (LD) kunnen zijn in dergelijke installatie als hij in bedrijf is? Toch geen +35 gr?? Dat zou gewoon kolder zijn.
Hallo Hr. Terpstra ,
Weet jij het doel van het logboek?
Zoals ik het begrepen heb is het jaarlijks controleren van de installatie en de meetgegevens in het logboek noteren dan kun je later zien of er veranderingen zijn geweest maar het schiet zijn doel voorbij.
Een koel of vriesinstallatie wordt voor 98% gebruikt voor het bewaren van levensmiddelen en niet voor het bewaren van het koudemiddel in een exposie vrije pijp of iets degelijks.
Er zijn altijd van die mafketels die het koudmiddel belangrijker vinden dan het voedsel dat wij eten.
Wat heeft het voor zin al deze rotzooi zoalng er Kiwa rk buis gebruikt wordt door knoeiers en de gemeentes alleen nog op stickers controleren.
Maar ik heb de logboeken van colega's gezien er is altijd wat geklieder in de logboeken of wat er van over is waarschijnlijk weten die het ook niet meer.
Nog even over de druk,
Stel een pump down installatie met een mop ventiel in bedrijf werkt bij een persdruk van R404 + 55° bij 25 bar omgevings temp. 22° een zuigdruk -30° bij 1 bar als deze op temp. is zal een vloeistofklep dichtgaan de compressor slaat af en de persdruk zal zakken tot de bijbehorende omgevings temp. stel binnen 22° bij 10-11 bar .
En nu ga je zoeken naar de gegvens van de fabrikant en tegen die tijd ben je een dag verder
peter
Nee dat klopt als het eenmaal in bedrijf is dan niet meer, maar ik zal je een voorbeeld geven een koelcel in een bakkerij
zonder pump down. Wordt uitgezet omdat deze even niet nodig is binnen temperatuur slingert tussen 30 en 40 graden
wat voor druk heerst er nu aan de zuigzijde? bij opstart zal deze druk nog steeds een tijdje voorkomen en al zeker bij
een toonbank met capillaire. Maar ik moet toegeven er zitten idd hiaten in de stek voorschriften.
Wat wij doen met logboek is inderdaad de max. hoge en lage werkdruk invullen.
Dit is uiteindelijk maar éémalig.
Echter tijdens controle of tijdens opdstarten van installatie wordt er een werkelijke hoge en lagedruk genoteerd waar installatie op werkt. Werkdruk op dat moment en max. toelaatbare druk zijn twee verschillende zaken.
Ik ga echt niet zoeken na een druk die de fabrikant opgeeft (in iedergeval niet voor het logboek.) wel als ik het vermoeden heb dat er ergens iets niet klopt in de installatie.
Ik zou anders nooit advies kunnen geven aan de klant. (of dit zichtbaar kunnen aantonen.)
Sorry dat ik het zo even zeg, maar het logboek en het doel daarvan is zeker niet voor de producten. en inderdaad wel voor de emissie en geschiedenis van de installatie.
dat is wat ik me altijd heb wijs laten maken. Tevens een middel dat de overheid de boel kan controleren. ( nou ja, dat denken ze tenminsten) Het is en blijft een wassen neus die onnodig tijd en geldverslindend is. Vooral voor de mensen die het vak serieus uitvoeren.
De maximale werkdruk is een waarde die uit veiligheidsoverwegingen vast is gelegd, het bepaald tegen welke druk het betreffende installatiedeel bestand moet zijn.
Als een fabrikant van een compressor aan geeft met welke verdamperdruk deze moet draaien heeft dat met zijn werkgebied te maken, de compressor werkt dan het best.
Rob
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?