Juist Peter dat bedoel ik nou.
hallo,
een stukje uit de nieuwe NVKL f gassen van 16-12-2009
Onder maximaal toelaatbare werkdruk H.D.-zijde wordt verstaan, de maximaal toelaat¬bare werkdruk zoals vermeld op de compressor-kenplaat of op de conden¬sor-kenplaat.
Indien de maximaal toelaatbare werkdruk niet bekend is moet dit worden aangevraagd bij de betrokken leverancier.
Onder maximaal toelaatbare werkdruk L.D.-zijde, wordt verstaan de maximaal toelaatba¬re werkdruk zoals vermeld op de kenplaat van de diverse onderdelen. Indien deze niet bekend is moet dit worden aangevraagd bij de betrokken leverancier.
ook hier weer de maximale werkdruk
peter
sorry dat ik het zeg, (ik ben aan het muggenziften) nog steeds niet duidelijk.
compressor kenplaat: het type plaatje van leverancier/ fabriek? compressor kenplaat die wij er zelf op plakken?
Onder maximaal toelaatbare werkdruk L.D.-zijde, wordt verstaan de maximaal toelaatba¬re werkdruk zoals vermeld op de kenplaat van de diverse onderdelen. Indien deze niet bekend is moet dit worden aangevraagd bij de betrokken leverancier.
Is bij een vriescompressor, met een opgegeven maximale start temperatuur L.D. uit opgave van sellectie boek fabrikant van -15gr met daarbij behorende druk, dus de maximale lage werkdruk.
Nee, het gaat om de hoogste drukken die in dat deel van de installatie op mogen treden (LD/HD zijde, stilstand of in bedrijf), laagste mwd van componenten in dat deel is dus bepalend voor de gehele installatie, kenplaat installatie dus ja
NVKL document 16-12-09, betreft nieuwe MODEL werkvoorschriften vlgs F-Gassenverordening, zie verder NVKL website (ledendeel)
juist ja, als de fabrikant opgeeft dat bij een vriescompressor en startemperatuur mag hebben die begint bij -20gr. Frascold, R404a, Type SA 425 Q-Y/2. Hier kun je dan toch niet stellen zijn max LD is bv. gelijk aan +10gr?
de -20gr. starttemperatuur met bijbehorende druk is toch niet voor niets opgegeven?
Als je deze machine op +10 zuigdruk laat werken kan ik je verzekeren dat de wikkeling niet zo heel lang leeft.
Is het nou zo moeilijk te snappen wat ik bedoel? Of moet ik gewoon doen of mijn neus bloed en net zo als de rest : “dat staat er en zo is het.” klaar!!! Helaas, zo zit ik niet inelkaar, en kan het niet eens zijn met onderstaande
“ het gaat om de hoogste drukken die in dat deel van de installatie op mogen treden (LD/HD zijde, stilstand of in bedrijf),”
Hele discussie.
Net zoals zo vaak gebeurt zijn werkvoorschriften van div. instanties onduidelijk omdat de opstellers vaak bureau-mieten zijn die de praktijk niet begrijpen.
Een Branche diecteur zei eens (niet lang geleden) ; Probleem is dat 70 % van de bedrijven het …. bureau niet begrijpt.(duidelijk toch????)
Als je een HD zijde laat afblazen naar de LD zijde OF je hele installatie staat op een plek waar het zo heet kan worden dat je de maximale PS van een compressor bijvoorbeeld overstijgt
(BIJ STILSTAND)
Dan moet je op de LD zijde een afblaas monteren die overeenkomt (of lager) met de opgegeven PS door de fabrikant.
Bijvoorbeeld 16 of 19 Bar bij een semigesloten compressor.
De maximaal toegestane werkdruk is wat anders en die vult de installateur zelf in.
Je bent zelfs vrij om die lager op te geven dan de tabellen voorschrijven.
Jij ontwerpt de gehele installatie en stelt ook de werkdrukken vast.
Bij de hoge drukzijde van een R507 plaats je bv. een afblaas van 27,6 bar (standaard afblaas)
Maar niemand laat toch een installatie doordraaien tot hij die druk bereikt?
De meesten zullen bij 23/24 schakelen en na een paar keer voorkomen een soort signaal geven.
(bv. condensor dicht)
mvrgr. hen
Hoi Hen, mijn bericht hiervoor was maar een geintje voor Terpstra, ik snap ijn standpunt heel goed.
Maar Hen Even het volgende, Op heel veel compressors zit er een klep in die als de drukverschil te groot
wordt tussen pers en zuig deze opent en vereffent naar ld zijde. Als dit voorkomt dan kan er ook makkelijk
25 a 26 daar voorkomen. Maar op de meeste installaties zit er geen afblaas op de zuigzijde, ik heb het over
de kleine installaties. Ik geloof dat bij alle scroll compressors deze klep inzit en bij dwm semi ook.
Ben ik dan verplicht een afblaas te plaatsen op de LD of geldt dit alleen voor grotere installaties?
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?