storing vriescel

  • mazampa

    Mogelijkerwijs dat iemand het probleem herkent.

    Heden koelmonteur langs geweest voor diagnose.

    Compressor draait goed..Zuigdruk, wordt gemeten en met regelventiel reageert goed. Aan de perszijde zit geen meetpunt, maar wordt wel heet, hij kan dus niet de druk meten. Geleidelijk beetje bijgevuld, hij kan niet zien of er genoeg koelmiddel in zit, temperatuur in de vriescel daalt niet maar stijgt licht.

    Diagnose van monteur is compressor vervangen.

    Zijn er nog andere tests om er zeker van te zijn.

    Ik heb klein beetje kennis, en denk dat als de compressor goed zuigt en aan perszijde heet wordt dat de installatie enigzins wat zou moeten koelen.

    graag jullie reacties.

  • hanske101

    kan hij zijn warmte wel kwijt ?

    hoe is de vloeistof temperatuur ?

  • mazampa

    De dag voor de storing had ik de voorplaat erafgehald en er niet terug op gezet. De volgende dag bij aankomst stond de vriescel op +19 graden ipv -18 graden, toeval? Of volgens monteur valse lucht.

    Condensor was heeeel vies, nu schoongespoten en als u hierdoor de warmte kwijt ja.

    De vloeistoftemp. vd. koelmiddel was afhankelijk vd. zuigdruk -8 tot wel -32 graden.

  • terpstra

    Het weghalen van frontplaat kan invloed hebben afhankelijk hoe uitvoering van unit is.

    Condensor zit waarschijnlijk aan onderzijde. Nu zijn er units waar ventilator direct boven op condensor zijn gemonteerd met daarboven de compressor. In dit geval zal het niet veel uitmaken als frontplaat wordt verwijderd. (de lucht wordt toch wel door condensor getrokken)

    Als condensor zoals bovenstaand onder zit, dan de compressor en daarna pas de ventilator (eigenlijk aan bovenzijde unit gemonteerd, zal deze inderdaad valse lucht aanzuigen als je de frontplaat verwijderd. Hierdoor krijg je het zelfde effect als een vervuilde condensor. (lucht wordt niet door condensor aangezogen) Betekend verhoging van je druk en temperatuur met gevolg dat de gewenste temperatuur niet gehaald kan worden. (in de cel.) Als dit maar lag genoeg duurt zal compressor defect raken.

    In dit soort gevallen gaat meestal de wikkeling van de compressor er aan. (soms de kleppen) Maar als compressor draaid en deze zuigt nog wel goed aan…?

  • mazampa

    Situatie is zoals jij beschrijft in het tweede geval, dus ventilator bovenop de unit. Het heeft zeker 20 uur zonder frontplaat gedraaid.

    Compressor draait. Zuigdruk is regelbaar via ventiel en goed. Aan perszijde heet. Maar koelt niet 1 enkel graad.

  • Rob

    Ruikt het gas naar rotte eieren? Gasvulling eruithalen en heel goed vacumeren, afvullen en hopen dat de compressor het nog een poosje volhoudt.

  • mazampa

    Volgens de monteur stinkt 't inderdaad.

    Vandaag opnieuw tlf. kontakt met monteur en misschien is er hoop, zei hij. Hij stelt voor om het opnieuw te vullen.

    Opmerking: er zit nu 404a maar er zat in het verleden een andere middel in.

  • terpstra

    “Zuigdruk is regelbaar via ventiel en goed.” Deze mag je niet verstellen. Dit is een startregelklep. Het is hoogstwaarschijnlijk een unit met persgas ontdooiing.

    Afstelling van klep tussen de -10 en -15 gr.C op zuigdruk manometer.

    Indien deze hoger is ingeteld (in het verleden) kan het inderdaad zijn dat je compr. in puin ligt.

    Maar het kan ook zijn dat startregel klep het heeft begeven en de hele handel te veel afsluit.

    Je volgende berichtje meld je “dat er nu 404 in is gekomen en in verleden een ander gas”. R-22? de capillaire inspuiting is wel berekend op het oude gassoort. Het is dus even afwachten hoe het reageerd op 404a.

  • mazampa

    “een unit met persgas ontdooiing” weet ik niet.

    Volgens monteur is het eigenlijk geen vriescel, ik had het op -18 graden, maar een koelcel die aangepast is.

    Regelventiel moet volgens hem ongeveer 0,8 bar zuigdruk hebben, deze stond afgesteld op 3 bar, weet ik niet helemaal zeker maar in ieder geval veel hoger dan 0,8 bar, hij vond dit vreemd, en ging vervolgens steeds regelen. Later hoorde ik via de tlf. dat het bij dit systeem wel kan zo'n hoge zuigdruk.

    “Maar het kan ook zijn dat startregel klep het heeft begeven en de hele handel te veel afsluit”

    Zal dit in dit geval van toepassing kunnen zijn.

    Het feit is dat het systeem, in sept 2006 deze compressor nieuw gemonteerd, heeft gewerkt. Totdat ik die frontplaat eraf heb gehald toeval?

    Voorheen ander koelmiddel omdat op het typeplaatje deze is doorgestreept. En ik heb een bon gevonden van aug. 2006 hierop staat dat er 0,5 kg r22 is bijgevuld, en 1 mnd later is een ander bedrijf langsgeweest en heeft dus de compressor vervangen, droger en schraderventiel en bijgevuld met 2,5 kg r404a

  • terpstra

    Bij R-22 uitgaande van +40 condenseren zit je op +/- 14.2 bar

    bij -30 verdampen zit je op +/-0.62 bar

    Bij R-404a bij +40 cond. zit je op +/- 17.2 bar.

    bij -30 verdampen zit je op +/- 1.08 bar.

    Als ik hier en daar een vergelijking maak met betrekking op capaciteit van beide koudemiddels krijg ik een beetje de indruk dat je condensor iets aan de krappe kan wordt met 404a.

    Indien de unit als koeluitvoering heeft gediend (in het verleden) heeft installatie op grotere capaciteit gedraaid. Dat zou beteken bij een lagere verd. temp. je condensor wel in orde zou moeten zijn.

    BV. 1 pk R-22 H/MP bereik +/- 1230 Watt bij -10 verd.

    1pk R-404 LBP bereik +/- 800 Watt bij -30 verd.

    Persoonlijk denk ik dat afstelling startregelklep van 0.8 bar te laag is dat komt overeen met +/- -33gr. verd. temp.

    Machine mag hebben bij een LBP, max zuigdruk van -10. Dan komt de 3 bar beter overeen, zit je ongeveer op -12 gr.verd. temp.(met gerelateerde druk)

    Ik wil er wel even bij vermelden dat het allemaal raadwerk is zo.

    Maar hoe goot is die unit dan? als er een vulling ingaat van 2.5KG?:S

    Hebben ze hem niet overvuld?